Koncertsorozat az Iparművészeti Múzeumban

Zene

(MTI) - Mint azt Práczky Zoltán, a Zeneszalon egyik alapítója elmondta, Szilasi Alex zongoraművész, a Zeneszalon másik alapítója és művészeti vezetője, valamint Mácsai János hangszerrestaurátor, zenetörténész együtt próbálják meg felfejteni a titokzatos zeneszerszám rejtélyét az Iparművészeti Múzeum birtokában található, feltehetően a 1820-as évekből való muzeális Graf zongora felújításával kapcsolatban. A sorozatban az osztrák hangszerépítő különleges pályáját ismerhetik meg a hallgatók Graf pályatársai és világhírű művész ügyfelei karrierjének tükrében.

 
A bécsi Conrad Graf az 1800-as évek elején a legkiválóbb "felsőkategóriás" hangszerkészítő mester volt, zongoráit Európa-szerte dicsérték, de hangzásának titkát néhány évtizednyi pályafutása alatt mindvégig megőrizte. Hangszerei a korai romantika és a kései klasszika határvonalán meghatározó szerepet játszottak, amikor a bécsi és a német hangszerépítés útjai elváltak egymástól.
 
Az 1820-as években az ő hangszereit tartották a birodalom legjobbjainak, ő készített zongorát Beethoven számára 1825-ben. Chopin, Robert és Clara Schumann, Liszt, Mendelssohn és Brahms a Graf zongorákat becsülte legfőképp.
 

Conrad Graf a teljesen kiegyensúlyozott, kristálytiszta hangzáskép mellett nagy súlyt fektetett az "éneklő" játék lehetőségére. A felhasznált anyagok is alátámasztják mindezt, Graf ugyanis igyekezett minél kevesebb fémet használni a konstrukció merevítéséhez. Sokpedálos modelljein valóságos hangszínkavalkádot lehetett kelteni, például fagott, hárfa és törökös, úgynevezett "janicsárzene" regiszterekkel. Különös gondot fordított zongorái díszítésére is, melynek révén a prémium kategóriába tartoztak a hangszerei. A Graf zongorák ma a hangszergyűjtemények keresett modelljei közé tartoznak.

 
A Bostonból Prága mellé költözött zongoraművész-hangszerépítő Paul McNulty műhelyében elkészült több, legutóbb egy 1809-es Graf 318-as fortepiano másolata, amelyen a bécsi klasszicizmus művei hitelesen játszhatók.
 
A Zeneszalon az Iparművészeti Múzeum baráti körével együttműködve, Szilasi Alex művészeti vezetésével olyan hangszerek felkarolását tűzte ki célul, amelyek bemutatása hozzájárulhat a hazai és az európai klasszika és romantika zeneművészetének és tárgykultúrájának alaposabb megismeréséhez. Az első, felújítás során életre kelt iparművészeti remek, a gazdagon aranyozott Pleyel Estrade zongora után következik most három vasárnapon át a Graf zongora.