Korszakos jelentőségű remekmű

Zene

Budapesten csak nagyon későn, bár még a huszadik században, 1998-ban mutatta be Kocsis Zoltán. A Művészetek Palotájában Magyarországon csak másodszor hangzik el élő produkcióban. A nemzetközi előadógárda koncertje páratlan élményt ígér. A Gurrelieder műfaja nehezen határozható meg: dalok fűzére, oratórium, opera? Egyik sem és valamennyi. Mácsai János zenetörténész, aki kiválóan ismeri a darabot, egyebek között így ír: ?Romantika, impresszionizmus, szecesszió, e stíluskaleidoszkópban csábító és rabul ejtő szerelem-zene, sodró éjszakai vihar, lenyűgöző természetfestés, irónia, s a mű betetőzéseként a zenetörténet egyik legragyogóbb naphimnusza?? csendül föl. Mi a titka a jó előadásnak? Sir Simon Rattle szerint (a Berlini Filharmonikusokkal CD-re vette Schönberg alkotását) a gigantikus, mintegy négyszáz előadót foglalkoztató műnek olyan tisztán és finoman kell megszólalnia, akár egy kamarazenekari kompozíciónak. Öt énekes szólista lép pódiumra: Melanie Diener, Dagmar Pecková, Robert Dean Smith, Gerhard Siegel és Ralf Lukas. A Közép-Német és a Bajor Rádió, valamint a Dél-német Rádió Szimfonikus Zenekarát Michael Gielen vezényli. A Schönberg-kompozíció előadására társult együttesek és szólisták európai turnén adják elő a Gurreliedert, a frankfurti, esseni, starssburgi, luzerni, freiburgi előadásokról megjelent méltatások egyértelmű sikerről tanúskodnak. A tekintélyes Frankfurter Allgemeine Zeitung például az emeli ki, hogy a későromantikus alkotás zenei képei igen árnyaltan rajzolódtak ki ebben a produkcióban. A luzerni sajtó ugyancsak azt a rendkívül hatásos víziót dicséri, amelyet az énekesek, a kórusok és zenekar mutattak föl Gielen vezetésével.