Kortárs opera premierjét vezényli Hamar Zsolt Zürichben

Zene

(MTI) A mű előtörténetéről Hamar Zsolt elmondta, hogy a zürichi operaház 2008-ban meghirdetett, Teatro minimo elnevezésű pályázatán első három nyertes és rendkívül értékes művet ő mutatta be. Ezek közül nemcsak a szakmai bírálók, hanem a közönség is Anno Schreier munkáját tartotta legérdekesebbnek. Így Schreier kapott felkérést, hogy egy új, egész estét betöltő, ötfelvonásos operát írhasson a színház számára. 
    

Az előadók a zürichi operaházhoz kötődő fiatal énekesek, akik a zürichi operastúdióban nevelkedtek. Mint Hamar Zsolt rámutatott, ennek is van magyar vonatkozása, hiszen az együttesnél éveken át vezető karmesterként dolgozó Blum Tamás kedvéért hozták létre az IOS-t, a nemzetközi operastúdiót. A legtöbb rangos operaháznak van ilyen műhelye, de köztük talán a zürichi a legnevesebb, itt tanított például Polgár László. 
    
A ház olyan meghatározó sztárjai mellett, mint Cecilia Bartoli vagy Ruggiero Raimondi, zömmel a stúdió növendékeiből épül föl az ensemble. "Nagyszerű társaság játszik ebben az új darabban, de  a most következő évadtól fognak 'szétspriccelni', az egyikük a Bécsi Állami Opera állandó tagja lesz, a másik kettő vezető énekesnek szerződik Dortmundba, illetve Düsseldorfba. A főszerepet éneklő Sandra Trattnigg pedig, mivel többször volt Zubin Mehta partnere, szabadúszóként a világhírű karmesterrel fog rendszeresen dolgozni." 
    
Tegnap arról beszélgettek ? jegyezte meg Hamar Zsolt ?, azért jó, hogy ezt a produkciót együtt teremthetik meg, mert valamilyen formában ők képviselik a jövő operajátszását. A szemorvosnő tehát Sandra Trattnigg lesz, Reinhard Mayr énekli a szemorvost. Rebeca Olvera, Valeriy Murga, Morgan Moody, Irene Friedli, Peter Sonn, Andreas Hörl, Andreas Winkler, Sen Guo és Thomas Tatzl neve szerepel még a színlapon. 
    
"Kerstin Maria Pöhlernach olyan librettót írt, ami nagyon jól énekelhető, rendben van a prozódiája. Modern hangvételű mű, olyasmit lehet kihallani belőle, hogy a zeneszerző nagyon komolyan tanulmányozta Bartók kompozíciós technikáját. Az egyes szereplőknek van mit énekelniük, de a figurák komoly jellemfejlődésen mennek át, tehát lehet mit eljátszani is, így mindenki szereti a feladatát. Azt érzem én is: van értelme a munkámnak" ? tette hozzá a karmester. 
    
Az opera rendezője Stephan Müller, akinek azt kell megjelenítenie, hogy a vesztegzár alá vett városban a rendkívüli helyzetben milyen szélsőséges érzelmek csapnak fel, a katasztrófát nem külső csapás, maga az ember idézi elő. Az embertelen körülmények közé kényszerített férfiak és nők saját vakságuknak, az ismeretlen környezetnek, a hatóságok kapkodásának, de még inkább az egyre jobban elszabaduló indulatoknak, az éhségnek, a mocsoknak és a szexuális megaláztatásnak kiszolgáltatva lassan kivetkőznek emberi mivoltukból.
    
Hamar Zsolt egyébként cáfolta, hogy a zürichi közönség egyértelműen konzervatív lenne, a Tonhalléban nemrégen vendégszerepelt Eötvös Péter, és csellóversenye Perényi Miklós előadásában hangos sikert aratott. A karmester azt tervezi, hogy a 2012-13-as évadban, amikor a Hessischen Staatstheaters Wiesbaden főzeneigazgatói posztját tölti be, bemutatja Eötvös hegedűversenyét, és később a szombaton bemutatandó Die Stadt de Blindent is műsorra tűzi.