Kurt Weill: Cabaret

Zene

A Cabaret szereplői

Ez munkásságának mindkét szakaszára igaz: azokra a művekre is, amelyek 1933-ig Európában, s azokra is, amelyek 1935-től az Egyesült Államokban keletkeztek. Weill nemcsak a zenés színház új stílusát teremtette meg, de zenekari és kamaraművei is a húszas évek avantgárdjának javához tartoznak. Ezt akkor is érdemes tudnunk, ha színházi tevékenysége iránt érdeklődünk. Végül képes volt arra, amit nagyon kevés német emigráns tudott megvalósítani: egészen más alkotási feltételek és körülmények között asszimilálódott az amerikai színházi világhoz, és amerikai komponistává vált.

A Művészetek Palotájában Cabaret címmel bemutatandó produkció egységes egésznek tekinti Kurt Weill európai és amerikai korszakát, és a húszas évek végétől a negyvenes évek közepéig terjedő - a komponista alkotói munkásságának fénykorát jelentő - időszak legszebb darabjait öleli fel. A fentiekből következően az elhangzó dalok nem kronológia alapján követik egymást, hanem tartalmi, hangulati elemeik, műfaji sokszínűségük és a szereplők változatos megjelenése szerint. A Bertolt Brechttel közösen alkotott Happy end, a Mahagonny vagy a Koldusopera fanyar humorú, ironikus-kritikus, ugyanakkor érzelemmel teli dallamaival békésen ,,megférnek" a későbbi, nálunk eddig kevéssé ismert, Amerikában slágerré vált gyönyörű színpadi dalok - például a Lady in the Dark, az One Touch of Venus vagy a Knickerbocker Holiday részletei -, és az önálló kompozíciók is.

A műsorban Haumann Péter mellett hat énekesnő, Balla Eszter, Ladinek Judit, Malek Andrea, Molnár Szilvia, Oroszlán Szonja és Várady Viktória lép színpadra február 2-án, 6-án, 12-én és 23-án Szirtes Tamás rendezésben, Kocsák Tibor szenei vezetésével, Zádori László zongorakíséretével.