Kurtág-bemutató Párizsban

Zene

(MTI) - Az év elején jelentek meg azoknak a konferenciáknak az előadásai könyv formájában, amelyeket három évvel ezelőtt a PMI-ben és a nantes-i egyetemen rendeztek Kurtág György 80. születésnapja tiszteletére.
   
A L'Harmattan kiadó gondozásában látott napvilágot a kerekasztal-beszélgetést vezető Grabócz Márta és Jean-Paul Olive szerkesztésében Gestes, fragements, timbres (Gesztusok, töredékek, hangszínek) című tanulmánykötet a párizsi előadásokról.
 
 Kurtág György
   
A Nantes-i konferencia anyaga Ligatures. La Pensée musicale de György Kurtág (Ligatúrák. Kurtág György zenei gondolata) címmel a Presses Universitaires de Rennes-nél Pierre Maréchaux és Grégoire Tosser szerkesztésében jelent meg.
   
A Holnap kiadónál júniusban kijött Kurtág-breviáriumnak, Varga Bálint András munkájának a francia fordítását pedig a genfi Editions Contrechamps adta ki. A 26 év alatt három sorozatban (1982-85, 1996, 2007-2008) készült interjúkötet egyik fordítója, Szendy Péter a bemutatón elmondta: a zeneszerző és felesége által a kötetben elmesélt lenyűgöző történetek filmszerűen regényesek.
   
A könyvbemutató spontán fordulatot vett, amikor Kurtág György - mielőtt legújabb művéről kezdett mesélni - megkérte a beszélgetésen nézőként megjelent egyik régi tanítványát, a Párizsban élő Hadady László oboást, hogy játsszon azokból a szerzeményeiből, amelyeken kilenc évvel ezelőtt hónapokon át dolgoztak együtt.
   
A nézők ritka pillanatoknak lehettek tanúi: a zeneszerző az eredetileg Heinz Holliger világhírű oboásnak írt darabok német magyarázatait franciára fordította, majd Hadady játékát többször megállítva részletes instrukciókat adott a művésznek a darabok pontosabb értelmezéséhez. "Ez a legszebb ajándék, amit valaha kaptam. Gyönyörű volt" - mondta a 83 éves zeneszerző egykori tanítványának, amikor a többszöri próbajáték után a zeneszerző-pedagógus számára a tökéletes változat a közönség előtt megszületett.
   
Kurtág György ezután az Anna Ahmatova verseire komponált művét mutatta be a közönségnek, amelynek ősbemutatója januárban volt a New York-i Carnegie Hallban. A felvételről meghallgatott egy-egy darab között a zeneszerző az orosz szövegeket teljes átéléssel értelmezte franciául a közönségnek, felhívva arra a figyelmet, hogy mindig a szöveg áll az első helyen a zenéjében.
   
Az est zárásaként ifjabb Kurtág György beszélt a gesztus jelentőségét térbeli hangzással visszaadó Kurtág-felvételekről, amelyeknek ő a zenei rendezője.