Kurtág-bemutató a Bartók Fesztiválon

Zene

 Kurtág György

A Szombathely nevétől ma már elválaszthatatlan programsorozat Bartók Béla életművének, valamint a XX. századi és kortárs zene legjelentősebb nyári fóruma Magyarországon. A világ minden tájáról érkeznek résztvevők a mesterkurzusokra, koncertekre, zenetudományi előadásokra, de ennél jóval többről van szó. Nemcsak pályakezdők, felsőfokú zenei tanulmányokat végzők, hanem világnagyságok találkozóhelyévé vált a Perint-parti város, valódi műhelymunkát, egyedülálló légkört teremtve. Megfordult itt John Cage, rendszeresen visszatérő vendég Kurtág György és Eötvös Péter, a salzburgi Mozarteumból Rohmann Imre, a londoni királyi zeneakadémiáról Pauk György, és a szintén európai hírű Peskó Zoltán dirigens, de a hivatalos vendégtanárokon, -művészeken kívül is sok zeneszerző, hangszeres művész fontosnak tartja, hogy évről évre mélyet szippantson a Bartók Fesztivál és Szeminárium friss levegőjéből.

 
Pauk György, a londoni Royal Academy of Music professzora nem először vezeti a hegedű-mesterkurzust Szombathelyen. A nagyhírű zeneakadémián különleges, válogatott növendékekből álló osztályt vezet, akik nemegyszer Szombathelyre is utánajönnek tanulni. ?Mindig is rendkívül magas szakmai színvonal jellemezte a Bartók Fesztivált és Szemináriumot ? mondja Pauk György ?, amelynek értékét nagyban emeli, hogy neves művészek rendszeresen hozzájárulnak az eseménysorozat sokszínűségéhez, kiemelkedő szakmai nívójához. Fontosnak tartom, hogy Bartók neve és művészete mindig a fesztivál fókuszában áll; ez a zeneszerző a huszadik század egyik legjelentősebb alkotóelméje ? Nagy-Britanniában egyébként rendkívül népszerű ?, és nekem személyesen is fontos. Bartókon nőttem fel, az ő zenéje az életem. Zathureczky, akinek az osztályába jártam a Zeneakadémián ? sokszor játszott együtt Bartókkal, így rajta keresztül tulajdonképpen én is Bartóktól tanultam. Bartók a zenetörténet megkerülhetetlen alakja, szombathelyi kurzusaimon kötelező mű az ő egyik alkotása. Más-más irányzatot választok mellé; idén francia zene kerül még terítékre. Számos fesztiválon és mesterkurzuson megfordulok a világban, és a Bartók Fesztiválra is mindig szívesen jövök. Kellemes a hangulat, remek a légkör, és nagyon szép koncertélményeket kap az ember? ? mondja a Londonban élő hegedűművész.
 
Az általa említett koncerteken idén elhangzik Bartók mind a három zongoraversenye, lesz ütőhangszeres est, a Gráf Zsuzsanna vezette Angelica Leánykar Bartók, Szőllősy, Szőnyi Erzsébet, Csíky Boldizsár műveit énekli, Rohmann Imre és Ditta cselló?zongora-műveket szólaltat meg, az érdekes hangszer-összeállítással és műsorokkal jelentkező Trio Lignumot is hallhatjuk, valamint ? a hagyományokhoz híven ? idén is rendeznek népzenei és jazzkoncertet. Utóbbi már címével ? Párbaj négy zongorára ? is különlegesnek ígérkezik: Szakcsi Lakatos Béla, ifjabb Szakcsi Lakatos Béla, Oláh Kálmán és Balázs József jazz-zongoristákat Balázs Elemér és Lakatos Pecek Krisztián kíséri dobon, illetve bőgőn. A zenetudományi előadásokon hallhatjuk a Bartók-kutatás nemzetközi hírű szaktekintélyét, Somfai Lászlót, valamint az őt a budapesti Bartók Archívum élén váltó Vikárius Lászlót. A tavalyi operai vonalat idén Sári József Napfogyatkozásának vetítése folytatja, amely után beszélgetést rendeznek a szerzővel és a budapesti bemutató rendezőjével, Kovalik Balázzsal.
 
A fesztivál legjelentősebb eseménye azonban Kurtág György nemrég befejezett, és Kolozsvárott bemutatott, Colindă-Baladă című alkotásának magyarországi premierje lesz. A Savaria Szimfonikus Zenekar mellett az ősbemutatót jegyző Kolozsvári Filharmónia Kórusa is közreműködik, az ősbemutató dirigense, Cornel Groza vezényel. Az alkotás tulajdonképpen a Bartók Fesztivál művészi credójának zenei kifejeződése: tematikájában is Bartók zenéjéhez ? a nyitókoncerten szintén hallható Cantata profanához ? kapcsolódik, de az új zene a ma hangján szól.