Ligeti András a Zeneakadémia karmesterképzőjének vezetője

Zene


ligetiandras_byport.jpg
LIgeti András

(MTI) - Ligeti András 1997 és 2007 között a Matáv, majd Telekom Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója volt. Mint elmondta, 33 éve tanít a Zeneakadémián, mivel hegedűsként végzett, előbb hegedűszakon, aztán rektori kérésre a karmesterképző munkájához csatlakozott.

 
 
Félállásnyi munkát látott el, amíg a Telekom Zenekarral meg nem szakadt a kapcsolata. Ezután több ideje maradt a tanításra, és a hegedűt is újra kézbe vette, elkezdett gyakorolni. "Nem mintha hozzá mérném magam, csak megjegyzem: Lorin Maazelnek volt ilyen időszaka, épp két év, amikor teljesen felfüggesztette a dirigálást. Úgy éreztem, a hangszeren olyan restanciáim voltak, amiket így lehetőségem adódott tét nélkül pótolni" - jegyezte meg Ligeti András, aki azonban ezután sem szándékozik hegedűsként nyilvánosan koncertezni. Rendkívül hasznosnak érzi ugyanakkor ezt a fajta elmélyült munkát, amiről még egy naplót is vezetett gyakorlás közben.
 
"Nyolc növendékem van a karmesterképzőn, egyikük sem vonós, bevallásuk szerint nem is konyítottak a vonós hangszerekhez, ami egy dirigensnél igen kellemetlen, hiszen a szimfonikus zenekar 70 százaléka vonós" - mutatott rá Ligeti András, hozzáfűzve, hogy a próbák során problémáik akadtak, mert a növendékek nem tudtak a vonósoknak érthető, világos és célravezető instrukciókat adni. A hallgatók keresték meg azzal a kéréssel, hogy mint "exhegedűs" egy pár dolgot mutasson meg nekik, hangszerrel a kézben. Bevezetett egy vonós kurzust, heti egy alkalommal. Az első darab az Eroica szimfónia lassú tétele volt, mindenkinek el kellett készítenie otthon valamiféle önálló vonásnemet. "Elképesztő, hogy mit fejlődtek e téren" - jegyezte meg.
 
Batta András rektor ezek alapján beszélt Ligeti Andrással a képzés jövőjéről, egyetértettek abban, hogy az oktatás alapos reformra szorul. A karmesterképző és a karvezetés szak közös tanszékének vezetésére kapott a megbízást a dirigens.
 
Az LFZE szimfonikus zenekarával is rendszeres zenekari gyakorlatot kell tartania. "Azt hiszem, hogy ennél szebb, összetettebb és összefüggőbb feladat nincs a magyar zeneéletben. Harmad- és ötödév közötti hallgatókkal heti két alkalommal dolgozunk, a rektor kérésére elsősorban nagyromantikus, Mahler-, Richard Strauss-műveken. Az első két évfolyamot Vashegyi György irányítja, inkább barokk vagy régizenei darabok feldolgozásával. Így egységes és átfogó zenekari oktatás fejlődik ki."
 
Ligeti András elismerte: nem született pedagógus, karmester és az is szeretne maradni. "Kettős életet fogok élni, lesznek tanítási blokkok, és utazási időszakok. A zenekar és a tanszék sosem marad gazda nélkül, hiszen Gál Tamás változatlanul részt vesz a munkában, és a karmester tanítványaimat is szeretném bevonni a növendékzenekar munkájába."
 
Ligeti hozzátette: a mostani felvételit is módosítja. Kutnyánszky Csabával, a karvezetés vezetőjével és Gál Tamással együtt néhány perces előzetes beszélgetésre hívja az aspiránsokat. "Hiszek abban, hogy a karmesterségnél a habitus, a szellemiség roppant fontos" - hangsúlyozta Ligeti András.