Lohengrin: ünneplés és pfujolás Bayreuthban

Zene


hansneuenfels_k_epa20100725059.jpg
Hans Neuenfels

(MTI) - Nem fukarkodnak a barátságtalan jelzőkkel egyes német kritikusok, némelyek szerint "laboratóriumi patkányokat" emelt be az előadásba Hans Neuenfels, bár a lapokban megjelent képek nem tanúskodnak meghökkentő, gusztustalan látványról.

   
Igaz, a rendező igen "natúr" színeket használ, Elsát természetesen habfehérbe, Ortrudot és Telramundot és a brabanti lovagokat koromfeketébe öltöztette.
   

bayreuthiunnepijatekok2010_lohengrin_k_epa20100725058.jpg
A nadrágtartós Lohengrin

Lohengrin egyfajta antihősként jelenik meg fekete nadrágban, fekete nadrágtartóval, fehér, vidékiesen kihajtott gallérú ingben, mindez valóban csupasz, szinte laboratóriumi színpadképben, míg az esküvőn megjelenők színes ruhái, bohókás kalapjai a 60-as évek divatját hozzák vissza. A jelmezterv és a színpadkép Reinhard von der Thannen munkája.

   
A pfujolásból nemcsak Neuenfelsnek jutott ki, hanem a fiatal lett karmesternek is, Andris Nelsonsnak, ezt ugyan általában eltúlzottnak vélik, mégis szemére vetik, hogy túl triviálisan, operettesen keltette életre a partitúrát.
  
Elsa a patkányok között 

Elismerik ugyanakkor az énekesek teljesítményét. Bár akad, aki megjegyzi, hogy Jonas Kaufmann (Lohengrin) és Annette Dasch (Elsa) nem kimondottan Wagner-hang, azonban érdekes és szép zenei megközelítésben formálták meg szerepüket. Evelyn Herlitzius (Ortrud) viszont egyértelműen megnyerte a publikum és a recenzensek tetszését.