Lohengrin: ünneplés és pfujolás Bayreuthban

(MTI) - Nem fukarkodnak a barátságtalan jelzőkkel egyes német kritikusok, némelyek szerint "laboratóriumi patkányokat" emelt be az előadásba Hans Neuenfels, bár a lapokban megjelent képek nem tanúskodnak meghökkentő, gusztustalan látványról.

   
Igaz, a rendező igen "natúr" színeket használ, Elsát természetesen habfehérbe, Ortrudot és Telramundot és a brabanti lovagokat koromfeketébe öltöztette.
   

Lohengrin egyfajta antihősként jelenik meg fekete nadrágban, fekete nadrágtartóval, fehér, vidékiesen kihajtott gallérú ingben, mindez valóban csupasz, szinte laboratóriumi színpadképben, míg az esküvőn megjelenők színes ruhái, bohókás kalapjai a 60-as évek divatját hozzák vissza. A jelmezterv és a színpadkép Reinhard von der Thannen munkája.

   
A pfujolásból nemcsak Neuenfelsnek jutott ki, hanem a fiatal lett karmesternek is, Andris Nelsonsnak, ezt ugyan általában eltúlzottnak vélik, mégis szemére vetik, hogy túl triviálisan, operettesen keltette életre a partitúrát.
  
Elsa a patkányok között 

Elismerik ugyanakkor az énekesek teljesítményét. Bár akad, aki megjegyzi, hogy Jonas Kaufmann (Lohengrin) és Annette Dasch (Elsa) nem kimondottan Wagner-hang, azonban érdekes és szép zenei megközelítésben formálták meg szerepüket. Evelyn Herlitzius (Ortrud) viszont egyértelműen megnyerte a publikum és a recenzensek tetszését.