A Los Angeles-i Filharmonikusok a Müpában

Zene

 
A Los Angeles-i Filharmonikusokat az Egyesült Államok legprogresszívebb szellemiségű szimfonikus zenekaraként tartják számon. ?Minket a jövő érdekel ? nyilatkozta az együttes tiszteletbeli zeneigazgatója, Esa-Pekka Salonen ?, nem a múlt dicsőségeit akarjuk újrateremteni, mint oly sokan.? Ennek megfelelően szoros a kapcsolatuk a kortárs művészettel, sikerrel szólítják meg a fiatalokat, nem érzik rangon alulinak televíziós sorozat, sőt szerepjátékos videojáték zenéjét sem feljátszani.
 
A jazz-művészeti vezető 2010-től Herbie Hancock, két éve pedig rezidens zeneszerzőjük a tengerentúlon rendkívül népszerű, könnyen befogadható stílusban komponáló, a neoromantikát minimalizmussal párosító John Adams. 1996-ban írta a magyarországi bemutatóként felcsendülő, Slonimsky?s Earbox című munkáját, amely ? a Los Angeles-i Filharmonikusokat egykor gyakran dirigáló ? Igor Stravinsky művéből, A csalogány énekéből meríti zenei anyagát. A mintegy negyedórás kompozíció Adams orosz-amerikai barátja, Nicolas Slonimsky emlékére született, aki megalkotta a nagy hatású, John Adams által is gyakran forgatott Dallamfordulatok és skálák című gyűjteményt. A koncerten a New York Times szerint az amerikai történelem egyik legragyogóbb tehetségű és legsikeresebb muzsikusa, Leonard Bernstein alkotása, az 1942-ben komponált, Jeremiás siralmait feldolgozó szimfóniáját is hallhatjuk, a második félidőben pedig a Richard Wagner által ?a tánc apoteózisának? nevezett Beethoven-művet. A karmesteri pulpituson először üdvözölhetjük Magyarországon Gustavo Dudamelt, aki második évadját tölti az együttes zeneigazgatójaként, és akinek mesébe illő karrierje a venezuelai diákzenekartól a Los Angeles-i csúcszenekarig ívelt a mögötte álló mindössze harminc év alatt.