Lucia Popp

Zene

Richard Strauss Daphné című egyfelvonásos operája nemcsak a dalszínházak műsorán, de a hanglemezkiadók katalógusaiban is ritkaságnak számít. A DECCA kiadó Renée Fleminggel a címszerepben készítette el a felvételt. A lemezen a Kölni Szimfonikusokat Semyon Bychkov vezényli.
 
Renée Fleming iránti rajongásom közel másfél évtizeddel ezelőtt kezdődött, amikor még nálunk nemhogy a hangját, de még a nevét sem ismerték. Azóta szinte minden hozzánk, Európába eljutott felvételét ismerem. Azt is tudom, hogy van olyan komolyzenei ítész, aki Fleming minden produkcióját Schwarzkopf-utánzásnak hallja. Én ennek ellenére kitartok Fleming mellett, éneke számomra maga a csoda! Most mégis hangot kell adnom csalódásomnak, mert rajongani valaki iránt, az egy szubjektív életérzés, de egy énekesi teljesítmény, egy hangfelvétel értékelése mindenképpen megköveteli a szigorú objektivitást.
Valójában nem lenne semmi bajom Fleming Daphnéjával, ha a meghallgatás után nem veszem elő házi gyűjteményemből az EMI 1988-ban megjelentetett CD-jét, amelyen a korán elhunyt Lucia Popp énekli Daphnét. (Az 1983-ban rögzített felvételen Bernard Haitink vezényli a Bajor Rádió ének- és zenekarát.)
 
Lucia Popp lírai koloratúr szoprán volt, Fleming spinto szoprán - ez még igazán nem is lenne baj, hiszen mindketten csodálatosan énekelnek. Viszont Lucia Popp mellett szól az EMI felvételének utolsó néhány perce. Amikor Daphné elsiratja a pásztort, akkor Lucia Popp olyan áttetsző, éteri hangon szólal meg, hogy a hallgató úgy érzi (függetlenül attól, hogy hívő vagy ateista), hogy a mennyországban jár. Lucia Popp igen magas szoprán hangja, hajlékony és élénk énektechnikája feledhetetlen, különleges színvonalat képviselt.
Fleming inkább drámának éli és énekli a befejezést, ami bizonyára hangi adottságaiból is következik. Fleminghez a drámai hősnők állnak közelebb. Példa erre Massenet Hérodiade című operája (a Sony Classical 1995-ös felvétele), melyben Fleming Plácido Domingóval az oldalán olyan drámai erővel énekli Salomét, hogy egyértelművé teszi, az ő énekesi tehetsége a drámai szerepekben csúcsosodik ki.