Magyarországon a Moszkvai Patriarchiátus Kórus

Zene

A Moszkvai Patriarchátus Ortodox Kórusát 1983-ban alapította Anatoly Grindenko Trotse-Sergieva Lavra-ban, egy Moszkva közeli városban. A 12-13 főt számláló kórus énekesei a szovjet rezsim utáni években megnyitották az utat az ortodox egyházi zene újrafelfedezéséhez. Abban az időben - amikor a kormány messze nem vett tudomást az egyházi zenéről - a kórus éveket töltött az ősrégi kéziratok tanulmányozásával, majd elsőnként mutatták be a századokon át az ismeretlenség homályában lapuló alkotásokat.

A Szovjetunió összeomlása lehetőséget adott a kórusnak arra, hogy nemzetközi szinten is széles körben terjeszthesse az évezredes múlttal rendelkező ősi egyházi zenét. Előadásaik és számos felvételük révén világszerte ismertté váltak, mindenekelőtt a dallamok puszta szépségének egyedülállóan tiszta előadásával. Felléptek Európa nagyon sok városában, Skandináviában, Utrecht, London, Maastricht, Barcelona és Ravenna fesztiváljain, de pl. Nancy-ban, a hires Les Folles Journées rendezvényén, sőt a Lincoln Centerben is koncerteztek!

A kórus 7 magyarországi városban ad koncertet:

-Győr - Evangélikus Öregtemplom Május 23. 19.00

-Budapest - Szent István Bazilika Május 24. 19.30

-Eger - Egri Főszékesegyház Május 25. 19.30

-Debrecen - Református Nagytemplom Május 26. 19.30

-Békéscsaba - Evangélikus Nagytemplom Május 27. 19.30

-Vác - Váci Székesegyház Május 28. 19.30

-Veszprém - Veszprémi Egyetem Aulája Május 29. 19.00

MŰSOROK

A kórus rendkívül sokoldalú és változatos műsort kínál a hallgatóság legkülönbözőbb rétegeinek. Néhányukat elsőnként a már elfeledett archaikus hangzás fogja meg, de a legtöbben a népszerű zenék átfogóbb jellegű előadásait kedvelik. Az ősi, egyházzene hatalma, a zene szerelmeseinek minden rétegét vonzza. A kórus azonban nemcsak egyházi zenét ad elő, hanem egyes műsoraikban hagyományos orosz népdalokat is megszólaltat. A kórus ragaszkodik a népdalok érzelmi gazdagságának helyreállításához, azonban mellőz minden, a giccs felé hajló előadásmódot.

TELJES ISTENTISZTELETEK

A vecsernye és a vigília dallamai, mint a szerzetesek imaóráinak repertoárja, a 16.- és 19. század közötti művekből merít, melyek összesen 75 perc hosszúságú misztikus zenei szekvenciákat tárnak a hallgatóság elé. Ezek mélységesen atmoszférikusak és meghatóak, és kiváltképpen alkalmasak a szent helyek későesti műsoraiba. A kórus azonban hangversenytermekben is szivesen koncertezik.

PROFÁN MŰVEK

A kórus teljes repertoárját tekintve kínál gyászdalt és buordont a 16.-19.század közötti időszakból, valamint népdalokat és újabb keletű egyházi műveket, mint például Csajkovszkij, Rachmaninov, Gretchaninov, Sviridov, Martinov és Pelecis művei.

KÖZREMŰKÖDÉS

A kórus az egyházi hagyomány értelmében többnyire kerüli a hangszerekkel való közös fellépést, de ennek ellenére volt már több sikeres együttműködése különböző zenekarokkal, előadtak hangszeres műveket, továbbá egy koncerten belül a cappella vokális zenés sorozatokat is. Például, Jukka-Pekka Saraste csodálatos zenei sorozatot alkotott, ötvözve egymással az orosz ortodox műveket és a teljesen eltérő zenekari darabokat, mint Schubert "Befejezetlen" Szimfóniája, vagy Arvo Pärt "Tabula Rasa" c. alkotása.

A kórus 2004-ben a világhirű Borodin quartettel is fellépett.

Megjelent kritikák a Moszkvai Patriarchátus Ortodox Kórusról

Anatolij Grindenko messze a legfontosabb munkát végezte el az orosz egyházi zene érdekében. Minden létrehozott alkotása a zenei tisztaság, autentikus bemutatás és a tudományosság jegyeit viseli magán. Következetesen kerüli az átlagos megfogalmazást, kutatva helyette azokat a felfedezéseket, amelyek nagymértékben megvilágítják a még homály fedte ismereteinket a korai szláv szent zene területén. Az ő templomi zenéjében nem fedezhetünk fel sem olasz hatást, sem hangversenyi ráutalást. Grindenko megvizsgálja, felkutatja és felvázolja az orosz egyházi ének gyökereit és a bizánci stílus eredetét. Minden munkája kimagaslóan egyedülálló a lenyűgöző előadás, valamint a fenséges hangzás révén,ami az emberben egy sokáig tartó, misztikába hajló zenei elmélkedéssel ért fel. >> Írta az American Record Guide

A kórus kitűnő férfi hangjai - egyedülállóak, mint ahogy az orosz egyház törvényei azt megszabják - erőteljesek, energiával és áhítattal teltek, valamint a könnyedség és spontaneitás légkörét alkotják, amely hatásosan keveredik egy kevéske finom nyersességgel. >> Írta The Daily Telegraph

Anatolij Grindenko életrajza

Anatolij Grindenko Harkov városában született 1950-ben. Szentpétervár és Moszkva kitűnő zenei iskoláiban folytatta hegedűtanulmányait. A Moszkvai Konzervatórium befejezése után viola da gamba szólistaként számos koncertet adott Oroszországban és külföldön testvérével, Tatyana Grindenkóval (hegedű) és Alexey Lubimovval (csembaló). A moszkvai "Orpharyon" barokk trió tagjaként részt vett Utrecht, Columbus (USA), Sopron (Magyaoro.), Tallin, Riga, Lipcse (Bachfestival) és még számos egyéb régizene fesztiválon.

Az orosz megbecsült restaurátor, Adolf Ovchinnikov irányítása alatt Grindenko ikonokat festett az ősi, régi ábrázolás eszköztárát felhasználva.

1980-ban a teológiai és papnevelde akadémia diákjaiból kórust alapított Troitse-Sergieva lavra községében (ez korábban Zagorszk volt), azzal a szándékkal, hogy újjáéleszti a régi orosz kóruséneklési módot. 1984-ben megszervezte a kórus fellépését az éppen megnyiló Danilovsky monostorban, Moszkvában. 1985-ben Pitrim főpap áldásával alapitotta a férfi kórust Moszkvában, a Patriarchátus égisze alatt. Ettől kezdve a kórus rendszeresen kíséri az istentiszteleteket a régi orosz zenei hagyományokat alkalmazva

A kórus megalapításának szándéka a régi orosz kóruséneklés helyreállítása és a templomi istentiszteletek gyakorlatába való visszatérés volt. A kórus kiadott 13 CD-t Franciaországban (Opus 111), 3 CD-t Oroszországban, 1 CD-t Németországban és egyet Lengyelországban.

A.Grindenko a "Harmonia Divina" című könyvében ír a filozófikus és teológikus hatás visszatükröződéséről az ősrégi orosz művészetben, valamint az egyiptomi és bizánci művészetekkel való hasonlóságáról.

Anatolij Grindenko számos monostori, valamint orosz és külföldi világi kórussal dolgozik együtt, mint karvezető. A kórus rendszeresen turnézik Európa híres koncerttermeiben.

A kórus legfontosabb tevékenységének tartja az ősrégi orosz művészet, valamint a kéziratok rejtjeleiben meghúzódó hangzásvilág kutatását és megfejtését, valamint a még fellelhető tiszta előadásmód visszahozatalát az istentiszteletek keretébe.

Breuer Péter BPI.