Mahlerrel nyit a Magyar Állami Operaház

Zene


FischerAdam_fotoLukasBeck.jpg
Fischer Ádám

(MTI) - Mint azt Fischer Ádám vezető karmester elmondta, reméli, hogy a nyári szünet után hétfőn megkezdett munka elég lesz a nagyszabású alkotás betanulására a méltó előadáshoz. 

 
Az évadnyitó nemcsak az operaház ünnepe, ezzel az eseménnyel indul a Hungarofest Klassz Zenei Irodájának mintegy féléves megemlékező programja, az Erkel, Mahler és Liszt belvárosa című sorozat is. A koncert előtt így Gustav Mahler szobrát (Krasznai János munkáját) is felavatják, hiszen idén ünneplik a fővárosi operaházat 1888-1891 között vezető osztrák zeneszerző születésének 150., jövőre pedig halálának 100. évfordulóját.
Fischer Ádám felidézte: amikor az előző szezont záró június 28-i gálára Thomas Hampson világhírű bariton megérkezett, az első dolga volt megkeresni azt a szobát, ahol Mahler budapesti igazgatásának három esztendejét - vélhetően - töltötte, és ahová az énekes úgy lépett be, mint egy szentélybe.
 
A karmester úgy véli: Mahler - bár operát nem írt - a mai napig is a legnagyobb, és nemzetközi elismertségét tekintve a legjelentősebb művészegyéniség, aki valaha a budapesti dalszínház élén állt. A magyar zenei élet fontos feladata nemcsak e periódusról, hanem az egész életműről megemlékezni - hangsúlyozta Fischer Ádám, hozzátéve: ez az egyik indoka annak, hogy nem egy repertoár-előadással, hanem a Feltámadás alcímű alkotással - mint valami új jelképével - kezdik az évadot.
 
A koncertsorozatok szerkesztői szívesen tekintik a zeneszerző munkásságát keretbe foglaló kompozíciónak a II. szimfóniát és a Dal a Földről című darabot, amely az élettől való búcsúzás szimbóluma is. Budapesten is ez zárja majd megemlékezés-sorozatot 2011. január 25-én, amikor először énekel Budapesten Michael König tenor oldalán Angelika Kirchschlager, a salzburgi születésű mezzo, aki Fischer Ádám szerint nagyon készül az előadásra.
Fischer Ádám emlékeztetett arra, hogy az operaévad középpontjának szánt premiert, Luigi Nono Intolleranza (Türelmetlenség) című operájának bemutatóját a szombaton elhunyt neves rendező, Christoph Schlingensief betegsége miatt már korábban le kellett mondani. Pedig a budapesti ház az európai operavilág integrációs folyamatainak egyik főszereplője lehetett volna az előadás segítségével, s ez a produkció lett volna Magyarország EU-s elnökségének egyik kitüntetett mozzanata is - mutatott rá a karmester.
Fischer Ádám ugyanakkor várakozással tekint az új szezon elé. Mint hangsúlyozta, úgy hiszi, hogy a három éve megkezdett út folytatásra érdemes, s azt várja, hogy Kovalik Balázzsal, akinek a nevéhez az első premier (Boito: Mefistofele) fűződik, továbbra is sokat fog együtt dolgozni, A bolygó hollandi új verzióját is együtt készítik.
Fontosnak tartja, hogy decemberben sor kerül az általa tervezett és 2011-12-ben kiteljesedő Mozart-hét "előjátékára" : idén az Ascanio Albában című opera seriát ismerheti meg a közönség. Fischer Ádám célja, hogy a Budapesten soha vagy csak ritkán játszott Mozart-művek koncentráltan színre kerüljenek e héten.
Kiemelte: öröm, hogy bebizonyosodott, a Magyar Állami Operaház Budapest és a Művészetek Palotája képes a budapesti Wagner-napokon együttműködni, ugyanakkor már adódtak - például a jegyértékesítésben - tanulságok.
 
"A Wagner-napok sorozata olyan számomra, mint egy gyermek, akit magammal hozok egy új házasságba. Nélküle nem lehet jó a kapcsolat" - fogalmazott Fischer Ádám, hozzátéve: jövőre nem lesz Ring, mert a díszlet három-négy évre Japánba megy, annyira megtetszett a produkció a japánoknak, hogy megveszik. "Így lehet, hogy új Ringet kell majd a Müpába terveznünk, ami ott kiválóan szól" - mutatott rá a karmester, megjegyezve: ha egy új, korszerű Erkel Színház készülne, ott nyitóelőadásnak el tudná képzelni a tetralógiát.