Másként számol a Magyar Operaénekesek Egyesülete

Zene

(MTI) - Az egyesület elnöksége azt írja: "Néhány hete végre megjelent az Operaház honlapján a jövő évad műsorterve, amelyből az derül ki, hogy az évadban 146 operaelőadás lesz, 19 különféle produkcióból 11-ben lép fel 26 külföldi vendégművész, aki 30 szerepben (néhányan több szerepet is kaptak) összesen 103 alkalommal látható-hallható." 
    

Az igazsághoz tartozik, hogy tényleg számos hazai énekes fordul meg az Operaház színpadán, de - ahogy az a műsorfüzetben is nyomon követhető -, összesen 7 olyan művész szerepel, akinek 20 felett van az évi előadásszáma. A többiek átlagos előadásszáma évi öt és tizenöt között mozog. 
    
"Meg kell jegyeznünk - véli az egyesület elnöksége -, hogy évi 20 előadással is csak éppen hogy szinten tudja  tartani magát egy énekes, hiszen, ha átlagot számolunk, és elosztjuk 10 hónapra a fellépések számát, ez azt jelenti, hogy a legjobban foglalkoztatott magyar művészek is havonta csak kétszer lépnek közönség elé. 
    
A magánénekesek közül a kevesebb előadásszámra hivatkozva jó néhányan egyetlen előadást sem kaptak. "Ha nem tudja foglalkoztatni a munkáltató a dolgozóit, miért hív javarészt középkategóriás külföldi énekeseket a közepes és kisebb szerepekre, ahelyett, hogy a saját művészeit foglalkoztatná?" - kérdezi az elnökség az egyesület tagsága nevében. "Például a karácsonyi Bohémélet-előadásban Schunard-tól és a kisebb szerepektől eltekintve csak külföldiek vesznek részt. Természetesen nagyon örülünk, ha világhírű külföldi művészek lépnek fel" - jegyzik meg. 
    
Az előadások teljes száma a következő évadban lényegesen kevesebb az ideinél. 303 este helyett 226 alkalommal láthat a közönség opera és balett előadást. Ennek részben az az oka, hogy az Operaház teltházas napjain, amikor a legtöbb jegyet lehet eladni - bérletszünetben is - operaelőadásokra, péntekre, szombatra és vasárnapra szimfonikus koncerteket szerveznek. 
    
A Magyar Operaénekesek Egyesületének elnökségi tagjai úgy látják, hogy a színház irányítóinak a hibás döntéseket korrigálniuk kellene a felsorakoztatott érvek alapján, hogy az Operaház jól bevált hagyományaihoz híven a saját munkaerőit felhasználva, kevesebb anyagi ráfordítással ugyanolyan, olykor esetleg jobb színvonalat tudjon produkálni magyar színpadon magyar művészekkel.