Miller Lajost köszöntötték a Magyar Állami Operaházban

Zene

(MTI) - A köszöntésen sok kolléga jelen volt, igazolva, hogy Miller Lajos jó társnak bizonyult 1968-tól máig tartó pályafutása során. Egyike azoknak a magyar énekes tehetségeknek, akiknek sikerült kitörni, és az európai, valamint a tengerentúli operaszínteret meghódítani - hangsúlyozta Kovács János első karmester.

   
Miller Lajos pályája elején több nemzetközi énekversenyen is nyert, elhozta például a Fauré-verseny I. díját 1974-ben, a trevisói Toti dal Monte-ének-verseny első díját 1975-ben, ezt követően indult el nemzetközi karrierje. 24 országban, mintegy 74 város opera-, illetve koncertszínpadán képviselte hazánkat. Vendégszerepelt Prágában, Pozsonyban, a milánói Scalában, a bécsi Staatsoperben, a Buenos Aires-i Teatro Colonban, a müncheni Bajor Állami Operában, a római Operában, a párizsi Nagyoperában, és a New York-i Metropolitanben.
   
Véletlenül fedezték föl hangja szépségét, eredetileg elektroműszerésznek tanult és komoly sportpályafutás előtt állt - idézte föl az énekes, akinek egy sérülés miatt kellett szakítania a sporttal, s akit egy társa biztatott arra, hogy módosítsa elképzeléseit.
    
Énektanulmányait 1961-től 1968-ig végezte a Zeneakadémián, Sípos Jenő növendékeként. 1968-ban debütált az operaházban Szokolay Hamletjének Horatiójaként. Itthon és külföldön összesen 75 operaszerepet énekelt. Több mint 20 oratórium és koncert szólistája volt. 13 magyar, 3 francia operalemeze jelent meg.
   
A színpadon főleg Verdi-szerepekben mutatta meg képességeit, de a klasszikus hősbariton-alakítások mellett számos újabb népszerű hazai darabhoz is köthető neve. Szörényi Levente Árpád népe című misztikus operájában Árpádként aratott elismeréseket; az 56-os forradalom 50. évfordulójának tiszteletére készült 56 csepp vér című rockmusicalben Leart, a kitelepített színészt énekelte. A filmvásznon is kipróbálhatta magát: szerepelt az 56 csepp vér filmváltozatában, és Káel Csaba Bánk bán-filmjében is, ahol Tiborcot alakította.
   
Nagyon szerette a filmezést - árulta el. Arccal és szemmel minden kifejezhető, tartják, de az operaszínpadról még az első sorig sem jönnek át ezek a finom megoldások, ott másként kell dolgozni. A kamera előtt viszont lehetősége volt finom eszközöket használni - magyarázta Miller Lajos.
   
Néhány évre Markazra költözött, így eltávolodott a fővárostól, bár a vígszínházi Varázsfuvolában rendszeresen fellép. Mint mondta, nincs szerep, amely hiányozna pályájáról, de fájó pont, hogy tudását, tapasztalatait nincs lehetősége átadni a következő nemzedéknek.