Műfajok találkoznak az opera tanszak vizsgaelőadásán

Zene

Szabad akarat ? ezt a címet viseli az a rendhagyó előadás, amelynek első fele a Titus kegyelme és az Idomeneo, a második Offenbach operettje, az Orfeusz az alvilágban részleteiből áll. Az ókori történelmi és mitológiai epizódok az ember döntéseinek nehézségéről szólnak, arról: Van-e helyes döntés? Létezik-e szabad akarat?

Az opera tanszak növendékei arra tesznek kísérletet, hogy ne elbújjanak a szerepek mögé, hanem a figurán keresztül önmagukat is megmutassák ? összegzi az előadói szándékot Almási-Tóth András.

A zongorakísérettel előadott Szabad akaratot december óta próbálják az egyetemi mesterképzésben részt vevő énekesek, Marton Éva és Pászthy Júlia tanítványai. ?Mindenkinek testhezálló szerep jut, ugyanakkor a diákok több rendezői stílusban is megmutathatják tehetségüket. Már a két Mozart-darab előadási stílusa is eltér egymástól: a Titus kegyelme ?realista?, az Idomeneo mértanian stilizált, Offenbach pikáns és groteszk Orfeusza pedig az énekesek improvizációira épül? ? mondja Almási-Tóth. A fő kérdés, hogyan rezonálnak ezek a darabok a mai huszonéves előadókban.

A Zeneakadémia felújítási munkálatai miatt a vizsgaelőadásokat külső helyszíneken tartják, ezúttal ráadásul két alkalommal: először január 27-én, pénteken az Ódry Színpadon, két nappal később a pesthidegkúti Klebelsberg Kuno kultúrközpontban.

Marton Éva és Almási-Tóth András operaosztálya 2011 áprilisában a Fringe Fesztiválon Humperdinck Jancsi és Juliska című operájából készült előadásával Fringe-díjat nyert, a nyeremény része a fellépési lehetőség a Klebelsberg művelődési központban.