Multimédia opera világpremierje Mannheimben

Zene


olga_neuwirth_wienmodern.jpg
Olga Neuwirth

(MTI) Olga Neuwirth operájának egyik hőse maga az író, akit idős korában ábrázol a kortárs mű ? áll a színház hírlevelében. Melville, aki egyébként vámtisztviselőként dolgozott, saját életének eseményeit dolgozta fel kisregényeiben, novelláiban. Hatalomról, kiszolgáltatottságról írt, műveiben különös szerepet játszik a végtelen tenger, amely egyszerre jelképezi a természet legyőzhetetlen erejét és a megnyugvást, a lelki bajokra gyógyulást adó szépséget.
 

A Moby Dick sokkal több, mint kalandregény, rendkívüli hatást gyakorolt a 20. századi modern prózára. Nemcsak az irodalomra hatott, hanem a zenére is, hiszen Benjamint Britten is Melville kisregénye alapján komponálta talán legdrámaibb operáját, a Billy Buddot ? emlékeztet a színház összegzése.
 
A mannheimi előadásban megszólal az autentikus Britten-énekes, az 1986-ban elhunyt Peter Pears hangja. Olga Neuwirth úgy véli, hogy a filmes elemek, a montázsok, az intermediális felfogás nem csupán a művészetek szintézisét fejezi ki, hanem a képzelet és irracionalitás kapcsolatát is megjeleníti.
 
A 44 éves osztrák kortárs zeneszerző David Lynch Lost Highway (Útvesztőben) című filmje alapján Elfriede Jelinek librettójából 2003-ban komponált operát. Már a bécsi egyetemen foglalkoztatta a film és a zene kapcsolata, diplomamunkáját a francia rendező, Alain Resnais munkássága ihlette. Amerikai tanulmányai után a párizsi kortárs zenei központban, az Ircamban dolgozott. Trombitakoncertjét Pierre Boulez vezényletével 2006-ban mutatta be a Bécsi Filharmonikus Zenekar. A Lost Highway-t 2009-ben bemutatta az Angol Nemzeti Opera (ENO), a produkció elnyerte a South Bank díját.
 
Olga Neuwirth már pályája elején rangos díjakat nyert (Hindemith-, Ernst Krenek-díj), majd megkapta a heidelbergi úgynevezett Művésznődíjat (Künstlerinnenpreis), 2010-ben a Louis Spohr-elismeréssel jutalmazták és kitüntették az osztrák állami díjjal is.