Muti megénekeltette a közönséget

Zene

Verdi Nabucco című operájának harmadik felvonásában a kórus éppen befejezte a darab leghíresebb kórusművét, a Va' pensierót (Zsidók kórusa), melyet hazafias szövege miatt számos olasz szívesen látna az ország himnuszaként is, amikor Muti hirtelen a közönség felé fordult és hangosan felkiáltott: "ráadás".

Az olasz maestro az előadást azzal kezdte, hogy a kulturális költségvetés kormányzati megnyirbálásáról panaszkodott s közölte, csak akkor enged a ráadás követelésének, ha a közönség együtt énekli a kórusművet a kultúra támogatása érdekében, hazafias szellemben. A telt házas előadás összes operarajongója, még a magánpáholyokban is, felállt, és aki ismerte a kórusmű szövegét, együtt énekelt a kórussal.

Muti orvosai tanácsa ellenére vállalta a szombati előadás vezénylését öt héttel szívműtétje után. Mint lapunk is megírta, a karmester, a Chicagói Szimfonikusok (CSO) zeneigazgatója a Symphony Centerben ájult el február első napjaiban próba közben, majd kórházba szállították. A Northwestern Memorial Hospital orvosai szerint nem volt életveszélyben, mindössze néhány horzsolás lett az arcán, állapota hamar stabilizálódott. Az ájulást a vizsgálatok szerint szívritmuszavarok okozták. A szívritmus-szabályozó beültetése után a szívfunkciókkal nem merültek fel orvosi problémák. "Orvosai megtiltották, hogy a Nabuccót vezényelje Rómában, a pacemaker-beültetés és az összeesés nyomán keletkezett arcsérülés műtéti korrekciója után. Még két hetet pihennie kellett volna" - közölte Maria Stefanelli, a római operaház sajtósa vasárnap, hozzátéve, hogy Muti számára azonban ez az alkalom nagyon fontos volt, és mindenáron vezényelni akart.

Verdi operájának előadása az olasz nemzeti egység 150. évfordulóját ünneplő márciusi rendezvények sorába tartozik. A szombati volt az első előadás, és március 17-én - az évforduló napján, amelyet az olasz kormány nemzeti ünneppé nyilvánított - lesz egy különleges bemutató is a Teatro dell'Operában. A Nabucco zenéjét Giuseppe Verdi a 19. század első felében szerezte, amikor Olaszország még az osztrák császárság része volt. Muti, mielőtt vezényelni kezdett volna, emlékeztette közönségét arra, hogy ősbemutatóján, amelyet 1842-ben tartottak a milánói Scalában, a közönség úgy tekintett e zeneműre, mint az Olaszország egységét és identitását célzó hazafias alkotásra.