Nabucco az Erkelben magyar világsztárokkal

Zene

(fotó: Éder Vera)" width="0200" class="fidelio_kep" />

Jelenet az előadásból (fotó: Éder Vera)

(fotó: Éder Vera)" width="0200" class="fidelio_kep" />

Jelenet az előadásból (fotó: Éder Vera)

(fotó: Éder Vera)" width="0200" class="fidelio_kep" />

Jelenet az előadásból (fotó: Éder Vera)

A Magyar Állami Operaház művészei japán turnéjukon hatalmas sikert arattak. A korántsem vehemens temperamentumú távol-keletiek felállva tomboltak, tapsoltak, ragyogó művészeinket szeretetükkel halmozták el; s most jövünk mi. Vajon az Erkel színházi premieren - amely azért nem annyira premier, hiszen a Mikó András-rendezés 1987-es bemutatója óta eleddig 99-szer volt műsoron Verdi Nabuccója - hogyan fogadjuk itthon fellépő világsztárjainkat?

Azt a Lukács Gyöngyit, aki a milanói Scala idénynyitó Aidájába kapott felkérését utasította vissza a budapesti Nabucco miatt. S azt a Perencz Bélát, aki idestova 25 éve Németországban él, és számos világszínpadon énekelte már a Nabucco címszerepét is. Kovács János Kossuth-díjas karmester, megbízott főzeneigazgató sokak szerint az "ötben van" Európa operaszínpadain. Kováts Kolos, Fekete Attila, Fokanov Anatolij... micsoda remek előadók.

A jubileumi 100. előadás nem könnyen született meg. Az Operaház körül állt a bál, s az Erkel is arról híresült el, hogy korszerűtlen, megroggyant, nem bírja a terhelést, s mint ilyenben, nem biztonságos a játék. Utóbb kiderült - a miniszteri biztos, Vass Lajos ellenőriztette -, a színház statikájával semmi probléma. És elindult a tervezés. Az idei évben a Nabucco, jövő tavasszal pedig két további bemutató várja a nagyérdeműt az Erkelben, illetve a Magyar Állami Operaházban.

Persze egy kis bibi még itt is akadt, ugyanis a Kesselyák-féle rendezés volt eredetileg a színpadra álmodva, de a díszlet nagysága és az előadásokra való építésének nehézsége végül is azt eredményezte, hogy Kovács János megbízott főzeneigazgatónak és a társulatnak be kellett érnie a sokkal statikusabb Mikó András-féle rendezéssel (és díszletekkel). A Kossuth-díjas rendező munkáját ifj. Palcsó Sándor újította fel, munkájában nagy segítségére volt Lukács Gyöngyi, aki Abigélt már nagyon sok rendezésben énekelte a világon, de "ácsorgósban" egyben sem. Lukács Gyöngyi szerint (is) ezt az extrém, frusztrált nőt, akit mindenki elvet, nem lehet egy helyben énekelni. (A ragyogó szoprán a korona-jelenetet is átrendezte Abigél jelleméből kiindulva, s a jó szeműek bizonnyal sok egyéb változtatást is észrevesznek.)

A műről annyi szót ejtsünk mindeképpen, hogy Verdi 27 évesen vette kézbe a librettót, azok után, hogy rettenetes családi tragédia érte (meghalt a felesége és két kisfia is), s ráadásul elég csúfosan megbukott a Scalában Oberto című operájával. De Verdi talpra állt, és a Babilónia királyának történetére írt zenemű az 1842. március 9-ei bemutatón (ugyancsak a milánói Scalában) hatalmas sikert aratott. Abigél szerepét Verdi későbbi felesége, Giuseppina Strepponi énekelte.

Itthon 1847-ben mutatták be először a Nabuccót. A karmesteri pálca Erkel Ferenc kezében volt. A színház pedig a Nemzeti volt, ahol a címszerepet Füredi Mihály, Abigélt Schodelné énekelte. Az Erkel Színházban 1968-ban láthatta először az operát a közönség olyan sztárokkal, mint Melis György és Berczelly István, valamint Déry Gabriella. Később, 1987-ben Mikó András rendezésében újították fel az operát.

A Nabucco egyike a legváltozatosabb Verdi-operáknak. Perencz Béla így fogalmazott a hétfői sajtótájékoztatón: "Nagy kihívás egy bariton számára. Talán Verdi összes operája közül a bariton-basszus-szopránt tekintve a három legnehezebb szerep." Lukács Gyöngyi így folytatta: "A kétoktávos leugrásokat szinte lehetetlenség leénekelni. Abigélt csakis a legjobb formában lehet előadni."

A művészek a Nabuccón kívül szóba hozták Erkel-imádatukat is. Lukács Gyöngyi például ebben a színházban debütált húszévesen, s mindig szeretett itt énekelni, mert mint mondta, itt nagyon jó az akusztika, a színpad se kicsi, se nagy, és mindenkit arra kért, segítsék az Erkel Színházat a megmaradásban. Ehhez persze nemcsak remek előadók és jó előadások kellenek, hanem közönség is. Nos, a jegyek megfizethető árúak (ahogy azt az Erkelben azért megszoktuk), tessenek befáradni, Tisztelt Nézők! A december 15-ei nyitóelőadást további hét követi még ebben az esztendőben. Az előadásokat Kovács János és Török Géza karmesterek vezénylik, a későbbi, májusi előadásokat pedig Kesselyák Gergely dirigálja.

(2006. december 15. 19:00 Erkel Színház - Verdi: Nabucco, bemutató)