NEMAlina Ibragimova: "Szeretem, ha a hegedűm kiszámíthatatlan"

Zene

- Minden nemzet zenéjének megvannak a maga sajátos, csak rá jellemző jegyei. Az orosz muzsikának Ön szerint mi a veleje?

- Azt gondolom, hogy az orosz zenének speciális érzelmi mélysége és kifejező ereje van, amit azt hiszem, én mindig is a becsületességgel és a térrel magyaráztam. Természetesen jellemzők a népzenei hatások is, melyek markánsan megkülönböztetik más népek zenéjétől.

- A szólókarrier mellett sokat kamarázik. Milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy mindkét feladatot megfelelő szinten lássa el?

- Mint zenésznek azt gondolom, nagyon fontos több irányba is próbálkozni, továbbá jó, ha a muzsikus rugalmas és magáévá tudja tenni a különböző szabályokat és stílusokat. Ez a legjobb mód, hogy többet tanulj a zenéről és hogy új utakat találj.

 

- A Kremerata Balticának néhány alkalommal szólistája is volt Bach és Mozart hegedűversenyeiben. Van valamilyen különleges emléke Gidon Kremerrel kapcsolatban?

- Gidon mindig is óriási inspirációt fog jelenteni a számomra. Szerencsés vagyok, hogy néhány évig együtt dolgozhattam vele. Mindig is gyönyörű élmény volt játszani vele és megtapasztalni, hogy hogyan látja a zenét és az élet egészét. Ő az a valaki, aki soha nem hagyja abba a keresést, az alkotást. Hihetetlen példája lehet a zenészeknek és más művészeknek is.

- Júniusban két koncerten is játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét Londonban, először a London Symphony Orchestrával, majd az Orchestra of the Age of Enlightenmenttel (OAE). Az OAE-vel lemezre is rögzítette ezt a hegedűversenyt (a d-mollal együtt), Vladimir Jurowski vezényletével a Hyperion Recordsnál. Milyen új felfedezéseket tett e munkák során ebben a sokszor játszott, népszerű hegedűversenyben?

- Az e-moll Mendelssohn-hegedűverseny a kedvenc darabjaim közé tartozik és szerencsésnek érzem magam, hogy különböző zenekarokkal, karmesterekkel, más-más körülmények között is eljátszhattam. Számomra ezt a művet előadni nem szólózást, sokkal inkább kamarazenélést jelent, és mint minden kamarazene érzékeny reakciókat kíván az előadóktól és jobban együtt tartja azokat. Tehát a különböző idejű előadások nem lehetnek azonosak, mert minden egyes alkalommal új érzelmeket és nüanszokat fedezünk fel benne.

Bach, Vivaldi és Bieber műveiből részletek, km.: Alina Ibragimova

- Sűrű a nyár, augusztusban Magyarországon, Németországban, Ausztriában, ősszel Olaszországban és az USA-ban koncertezik. Hogyan őrzi meg fizikai és lelki erőnlétét?

- Minden zenész életének jelentős részét utazással tölti, nem alszik eleget és még folytathatnám a "káros szenvedélyek" sorát. Minden előadónak meg kell találnia a munka és a pihenés megfelelő arányát.

- Ön egy 1775-ös Anselmo Bellosio hegedűn játszik. Mit figyel meg egy hegedűn, amikor megszólaltatja azt? Próbált már egy-két új hegedűt is?

- Mindig nagyon nehéznek találtam a hangszerválasztást. Azt hiszem, a legfontosabb tulajdonság, amit megfigyelek egy hegedűn, hogy megszólít-e engem és hogy van-e saját személyisége. Ezek sokkal fontosabb szempontok, mint az, hogy a hangszer mindig azt csinálja, amit "mondok neki". Szeretem, ha a hegedűm és a vonóm kissé kiszámíthatatlan, mert ezek az előre nem látható körülmények is inspirálják a mindig másfajta előadást - még ha ugyanarról a darabról is van szó.