|
Ahogy az ember befelé halad a kívül süttői mészkővel borított, szellemesen és játékosan csigaháznak stilizált épületbe, talán még előzetes információk nélkül is megsejtheti a hely funkcióját ? lévén a mindannyiunk belső fülében várakozó két csiga a hallás érzékszerve. Aztán bent, a mészborítású csigaházban, amint belépünk a koncertterembe, mintha egy élőlény belsejébe jutnánk. A hat centiméter vastag égerfa panelekkel borított tér változatosságát az adja, hogy az elemek közt nincs két egyforma, és a térben nincsenek párhuzamos felületek sem. Az akusztikai megoldások további részleteit nem is sorolom, mert többet mond az eredmény: a hangzás a mérhető adatok szerint világszínvonalú, azaz a lecsengési idő 1-1,2 másodperc. Összehasonlításul: a pécsi székesegyházban ez kilenc másodperc, ellenben vannak ismert koncerthelyek, ahol ez a lecsengési idő túl rövid, ott sajnos ?száraz? hangokat kell hallgatnunk. S ami a Kodály Központ hangversenytermének akusztikáját tényleg kivételessé teszi: ez a lecsengési idő a hangzás szinte minden frekvenciájára igaz.
|
Arra gondoltam a demonstrációra tartva, hogy legfeljebb egy tucat kollégával együtt fogom végigjárkálni a hét szintet, gyönyörködve az épület sterilségében, s közben a fülünkbe száll néhány halkan kimondott szó. Ezzel szemben hatalmas tömeg volt kíváncsi a hely bemutatására, akik közül a többség már járt itt koncerten is, a maradék pedig nem pécsi volt. Ha ez tendencia, akkor a pécsi kultúrát semmiféle veszély nem fenyegeti.