Nyitva látám mennyeknek kapuját...

Zene

A lemez anyagát alkotó istenes és világi énekekből már több helyen kaphattak egy kis ízelítőt: a spanyol királyi pár palotájának udvarában vagy az Árpád-házi Jolánta - I. Jakab aragón király felesége - szarkofágjánál, a méltán híres Jordi Savall-lal, a katalán hegyekben megbúvó ciszterci kolostorban, Vallbona de Monges-ben.

Sebestyén Márta

Az albumon Szokolay Dongó Balázs és Bolya Mátyás muzsikál az énekes mellett. Sebestyén Márta így ír róluk a CD-hez szánt bevezetőben: "Sok örömet ad az együttgondolkodás kiváló ifjú kollegáimmal, akik társaim ebben a zenei-szellemi-lelki utazásban. "Dongó" - Szokolay Balázs - nem a szavak embere, de csodákra képes, bármilyen fúvós hangszert vesz a kezébe.

"Matyi" - Bolya Mátyás - korosztályának kiemelkedő tehetségű képviselője, a pengetős hangszerek tudója, így fogalmazta meg hármunk közös gondolatait: "Fontosnak érezzük, hogy a folklór egy folyamat, amelynek résztvevői a múlt értékeit görgetik tovább. Közösségi műfaj, nem játéka mulandó divathullámoknak. Ezt az örökséget mi szabad művészeti alapanyagként használjuk. Meggyőződésünk, hogy a régiek is így gyúrták alkotóerejükkel az örökölt zenei formákat." A lemez nyolc részből, témából áll, mindegyikhez általában kettő, de olykor hét dal is kapcsolódik: Látomás, Örökség, Virágszedő, Bú-küldöző, Könyörgés, Válogatott Vitézek, Jó Mátyás Király, Estéli Ima.

Sebő Ferenc, aki Halmos Bélával együtt Sebestyén Márta tehetségének felfedezője, jelenlegi kollégája szerint a Kárpát-medencébe minden fontos nyugati hatás megérkezett, ezek elkeveredtek a hazai szokásokkal, amelyeket a XX. századig megtartott a népi emlékezet. Ezek a hagyományok - amelyeket Európa nyugati felében talán már el is feledtek - a modern világ gyökerei, ezért is fontos, hogy felismerjük, és anyanyelvi szinten használjuk kulturális örökségünket. "A szájhagyomány szembesítése az írott hagyatékkal élvezetes és tanulságos kalandozásokat eredményez. A megőrzött régies előadásmód életre kelti a halott írásjeleket, a kötéstáblákból kibomló többszólamú töredékeket, primitív kottákkal közreadott históriás énekeket. Lemezünk az európai múlt azon töredékeit sorakoztatja egymás mellé, amelyeket egykor a magyar hagyomány őrzött meg és fejlesztett tovább."