Október végén adják át a Bolsojt

Zene

Mindjárt a harmadik előadás a milánói Scala zenekarának és kórusának fellépése lesz, mivel a Nagyszínház már öt évvel ezelőtt szerződést kötött arról, hogy az olasz operaház lesz az első vendégszereplő a színpadán. Ezután Csajkovszkij Csipkerózsika-balettje, majd a Scala két balettelőadása, a Szentivánéji álom és az Excelsior következik. Az ünnepi rendezvények sorát Muszorgszkij Borisz Godunov című operájának és Csajkovszkij Diótörő című balettjének felújítása zárja.

 
Közben folytatódnak az előadások a Nagyszínház Második Színpadán is, amely közvetlenül a főépület mellett van, de lassan elkezdik "visszaköltöztetni" az előadások egy részét a Bolsojba. De lesznek olyan előadások is, amelyek végleg a Második Színpadon maradnak.
 
A Bolsoj színpadát és akusztikáját egyébként már kipróbálták: Plácido Domingo világhírű operaénekes éppen Moszkvában tartózkodik Operalia elnevezésű énekversenye alkalmából, és amikor meghívták, nézze meg a színházat, nem állta meg, hogy a színpadon el ne énekelje a Pikk dáma című opera egy áriáját. Az énekes nagyon meghatódott, hiszen hamarosan éppen negyven éve lesz annak, hogy első ízben lépett fel a Bolsojban. 
 
A moszkvai Nagyszínház az orosz zenei, opera- és balettkultúra jelképe, 1776-ban épült és nagyon rossz állapotban volt, amikor 2005-ben bezárták és megkezdték felújítását. A munkálatok elég késedelmesen és kalandosan zajlottak: az épületnek lényegében nem volt megfelelő alapozása, ezért új alapokra helyezték, és több emelet mélységben egy további színháztermet, valamint különféle kiszolgáló helyiségeket építettek alá. Éppen két éve volt egy pillanat, amikor úgy tűnt, hogy össze fog omlani az egész, és ha mégsem, akkor 2013 előtt nem készül el, de Jurij Luzskov akkori moszkvai polgármester közbelépésére megoldották a problémákat és felgyorsult a munka. A felújítás költségei azonban sokszorosan meghaladják az eredetileg tervezettet, már csak azért is, mert 2009-ben súlyos visszaélésekre derült fény.
 
Noha az épület már majdnem kész, és már az UNESCO is nagyra értékelte minőségét, még most is kétezer ember dolgozik megszakítás nélkül az utolsó simításokon. A renoválás legnagyobb értékeinek az új alapozást, a terület jelentős megnövelését, a legkorszerűbb színpadtechnika beépítését, és legfőként a korábbi felújítások előtti remek akusztika helyreállítását tekintik.