(MTI) A magyar kultúrtörténet elképzelhetetlen a magyar opera- és balettjátszás nélkül ? hangsúlyozta az évadzáró eseményen Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere. Az opera zászlóshajó ? emelte ki, de olyan hajó, amely sosem érhet révbe, hiszen verseny van. Véleménye szerint a versenyképesség fenntartása miatt volt szükség az intézmény karcsúsítására.
Sokan vélik úgy, hogy a művészet szent és tiszta, a pénz pedig piszkos, de a kettő nem lehet meg egymás nélkül ? mutatott rá a miniszter. A művészetben van katarzis, a pénzben nincs, mégis, hogy a katarzis létrejöjjön, szükség van a megfelelő anyagi forrásokra ? ezek előteremtésén munkálkodik a tárca. Konkrét számokat nem tud mondani ? tette hozzá ?, hiszen a 2013-as költségvetés még formálódik.
A MÁO kormánybiztosa, Ókovács Szilveszter felidézte, hivatalba lépése után két és fél hónappal derült ki, hogy jelentős létszámleépítést kell végrehajtani. "A törvényesség legteljesebb fenntartása mellett kezdtük ezt januárban, a tárgyalások során 36 kolléga megmenekült."
Múlt heti pekingi utazása kapcsán arról szólt, hogy a budapesti Operaház az egyetlen kizárólagos játszóhelye a műfajnak, más helyzetben van, mint az ott jelenlévő bécsi, berlini vagy bajor ház, vagy az operaházak sokaságával bíró Egyesült Államok. Egy amerikai "vidéki" dalszínház költségvetésének egy tizedét sem éri el a budapestié.
Ezért nem tesz ígéretet sem az európai, sem az amerikai házakkal való versenyre, az erőforrásokat úgy használják, hogy a magyar operajátszás megmaradjon és fejlődjön is. A most záruló évadban 165 operaelőadást, ezen belül 4 premiert, illetve 76 balettelőadást, ezen belül 1 premiert tartottak. A következő szezonra 238 operaelőadást ? 4 premiert ?, és 82 balettelőadást ? 2 premiert ? terveznek. 143 magyar énekes fog színpadra lépni, a fiatal tehetségek nagy teret kapnak, de külföldi sztárokat is meghívnak, hogy a hazaiak megmérettethessék magukat.
Bár az Erkel Színház nem készül el arra az időre, amikorra a kormánybiztos szerette volna, az oda szóló szerepszerződésekért helytáll az operaház, előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a Millenáris Teátrummal, hogy legyen második játszóhelyük.
Mozsár István ügyvezető igazgató az Erkel-projektet mutatta be: a színházi szakma különböző személyiségeinek tanácsait figyelembe véve alakult ki négy beruházási programcsomag. Ezek várhatóan egy héten belül a kormány elé kerülnek. A 0,9 milliárd értékű "szükség csomag" nem oldaná meg az operajátszás helyzetét. Az 1,7 milliárdos "minimális csomag" -? ahogy a neve mutatja ? csupán rövid távú és messze nem ideális, de erre vannak források.
A harmadik, az "alap csomag" viszont 15 évre nyújtana a budapesti operajátszás számára jó lehetőségeket, és az épület gazdaságos működtetését (például nyári előadások) is jól szolgálná. Ez azonban az előirányzott keret duplájába, 3,6 milliárd forintba kerülne.
A megbízott főzeneigazgató, Héja Domonkos karmester és a megbízott balettigazgató, Solymosi Tamás rövid beszámolója után átadták a most alapított Csillagóra-díjat, amely azzal jár, hogy az Európában bevezetett kitüntető kamaraénekesi címet három énekes, és az étoile címet egy táncos viselheti a 2012-13-as évadban, ők a főszerepes fellépéseikre (az első 20 előadásra) kiemelt gázsit kapnak. Kamaraénekes Sümegi Eszter, Váradi Zita, Bretz Gábor, étoile pedig Oláh Zoltán ? a díj egy art deco keretbe foglalt herendi hattyú, amely mindkét műfajt szimbolizálja.
Végül, programon kívül, szót emelt a társulati működés fenntartása, az ehhez való visszatérés mellett Tokody Ilona Kossuth-díjas magánénekes, örökös tag, a Magyar Operaénekesek Egyesületének alelnöke.