Operákról négy kötetben

Zene

A Tudomány Kiadó tizenöt éve alakult elsősorban orvosi szakfolyóiratok gondozására. Mára a magyar orvosi kiadványokkal foglalkozó kiadók között fontos szerepet tölt be hét orvosi szakfolyóirat és egy betegtájékoztató lap kiadásával. Könyvkiadásra csak különlegességek és kuriózumok esetén vállalkoznak. Ez utóbbiak közül az eddigi legnagyobb a 2004-től megjelenő könyvsorozat, a Barangolás az operák világában. Guti Péter igazgató elmondása szerint azért vállalták a fő profiljuktól eltérő kiadást, mert meggyőződtek róla: e tárgyban sem idehaza, sem máshol a világon - beleértve az internet által elérhető ilyen tárgyú könyveket is - nincs hasonló színvonalú és mélységű operakönyv.

A könyv szerzője, Winkler Gábor a diabetológus szakma egyik vezető professzora, a Fővárosi Önkormányzat Szent János Kórháza II. Belgyógyászatának vezetője. Kedvenc hobbija az opera, és hatalmas CD-gyűjteményét felhasználva fogant meg az ötlet e könyv megírására. Művében kiválóan ötvözi a szisztematikus, igen alapos, részletekbe menő ismeretbővítést a könnyed, elegáns és élvezetes librettóismertetéssel. A válogatás szubjektívnek, hiszen a barokk és a mai modern opera nem szerepel benne: a feldolgozott kor lényegében Haydn munkásságával kezdődik és az 1950-es évek elejéig, Britten, Sosztakovics műveivel fejeződik be. Winkler Gábor eredetileg családi használatra szánta a könyvet két lányának, hogy átadja tudását, információit. Végül most, hogy tejessé vált a sorozat, a tekintélyes méretű négy kötetben összesen 126 zeneszerző 463 operájának részletes ismertetését találja meg.

Az alcímben ,,kezdőknek, haladóknak és megszállottaknak" ajánlott négy kötet összesen több mint háromezer oldalon mutatja be a világ operáit. ,,Igyekszik külön megszólítani a műfajjal csak most ismerkedőket (számukra alapinformációkat nyújt), a rendszeres operalátogatókat (elsősorban nekik, hozzájuk szólnak az érdekességeket felölelő, a művek keletkezéstörténetével, előadási hagyományaival foglalkozó fejezetek) és a hanglemezgyűjtőket, vagy a hallott-megismert műveket otthon is hallgatni szándékozókat (számukra a vásárlást segítő információkkal szolgál)" - vallja a szerző. A most megjelenő harmadik kötetben Puccini (összes műve), Rimszkij-Korszakov 8, Rossini 18, R. Strauss 11 operája, míg a negyedikben Verdi minden operája (összesen 28) és Wagner 13 darabja.

A könyvek egységes szerkezetűek, alfabetikus sorrendben ismertetik a szerzőket. Minden zeneszerző rövid életrajzát az operák felsorolása zárja, kiemelve azokat, amelyek részletes taglalása is következik. A részletesen is ismertetett operák időrendi sorrendben követik egymást. A leírás tartalmazza a lexikális adatokat: cím eredeti és magyar nyelven, bemutatás ideje, helye, magyarországi bemutató, szövegkönyv szerzője, forrásmunkák, műfaji megjelölés, változatok, időtartam, a történés helye, ideje, a szereplők neve és hangfekvése, a zenekar mérete, majd a cselekmény részletes ismertetése felvonásonként. Külön fejezetben szól a szerző az esetleges változatokról, valamint az operához kapcsolható érdekességekről. Végül egy lemezajánló következik; több forgalomban lévő felvétel esetén pedig néhány rövid ismertetésére is sor kerül. A kötet végén kislexikon található, valamint az előforduló közel 260 név és mintegy 1000 opera listája is megtalálható. A köteteket forrásjegyzék zárja.

A részletes leírás az opera címével kezdődik eredeti és magyar nyelven. Minden mű kap egy indexet 1 és 5 között, ez mutatja az opera ismertségének fokát: az 1 az alaprepertoár része; 2 a bővített alaprepertoárba sorolható; 3 ritkán játszott mű; 4 kuriózum, csak valamilyen esemény kapcsán került korunkban színpadra; 5 általában csak hanghordozón hallható.

A leírásokat azoknál az operáknál, amelyeket Magyarországon az elmúlt közel két évszázad során játszottak (hazánkban már az 1820-as években működött német nyelvű opera!), színes és archív fekete-fehér felvételek illusztrálják: a Magyar Állami Operaházból és az Országos Széchenyi Könyvtárból származó jelmez- és színpadtervek, előadásokon készült felvételek, a hazai bemutatókhoz kötődő portrék, plakátok.

Boros Attila zenei lektor szerint a könyvben van színház- és irodalomtörténet (előbbi a magyar operabemutatók kapcsán), valamint - az operák történelmi háttere miatt - a mű történelmi alkotásként is felfogható.

Winkler Gábor a könyv összeállításakor három kérdést tartott szem előtt. Szükség van-e ilyen új típusú operaismertetőre, avagy a fenti elvárásoknak a jelenleg hozzáférhető munkák is megfelelnek? Mit és milyen arányban tartalmazzon egy mindenki által hasznosan forgatható útmutató? Hogyan lehet egy ilyen kiadvány egyszerre napi műsorkalauz és általános műfaji iránytű? Mint mondja: ,,Operakalauzok eddig is léteztek. Ezek a munkák többségükben a napi tájékozódás szolgálatával íródtak, vagy a műfaj külsőségeit, illusztrálását állították a középpontba, ez utóbbi esetben a kiadványnak egyfajta album jelleget kölcsönözve... Napjainkra általánossá vált az operák eredeti nyelven történő színrevitele... egyre több régen nem játszott zenemű kerül színpadra; zenecsatornák váltak elérhetővé rádióban, kábeltelevíziós rendszereken és műholdas vevőkön keresztül; reneszánszát éljük a különböző korokban keletkezett operák (és változataik) újrafelfedezésének, amelyek egyik forrása a soha nem látott méretekben gyarapodó hanglemezpiac. E változásokkal a ma hozzáférhető operakalauzok döntő része nem tud lépést tartani. Elérkezett az idő a strukturált, minden eddiginél átfogóbb ismeretanyag közreadására."

Nos, az anyag rendelkezésre áll: bőséges, olvasmányos, egyáltalán nem száraz, a sok lábjegyzet segít, rendkívül érdekes fotók, régi színlapok színesítik, rengeteg ,,elfeledett" opera van benne - gyönyörű ajándék lehet kezdőknek, haladóknak és megszállottaknak egyaránt.