Operaritkaság a Gerai Állami Színházban

Zene

Michael Oldag, a gerai színház rendező-operaigazgatója szerint Walter Braunfels a 20. század egyik úttörő német zeneszerzője volt Richard Strauss és Alban Berg mellett. 1882-ben született, A madarak című operáját 1920-ban elsöprő sikerrel mutatták be Münchenben, 1925-ben a kölni zeneművészeti főiskola rektorává nevezte ki a város akkori polgármestere, Konrad Adenauer. Braunfels 1918-ban katolizált - utána az Ulenspiegellel témája miatt nem akart foglalkozni -, a nácik zsidótörvényei miatt azonban műveit betiltották. 1954-ben hunyt el.

Az opera alapjául Charles de Coster 1878-ban megjelent regénye, a Thyle Ulenspiegel és Lamme Goedzak legendája szolgált. Matthew Oldag úgy fogalmazott: Braunfels és kortársai, az elfeledett operák szerzői stílusa ugyan a késői romantikában gyökerezik, de optimizmus és kísérletezés jellemzi őket. Műveikben gyakran elmosódik a határ az úgynevezett komoly és szórakoztató zene között és gyakran integrálják műveikbe a dszesszmuzsikát. A mű ősbemutatóját 1913. november 4-én tartották Stuttgartban, az előadás karmestere Max von Schilling volt. 

A három felvonásos Ulenspigel színpadképét a zeneszerző unokája, a nemzetközi hírű építész, Stephan Braunfels tervezte (az ő nevéhez fűződik többek közt a müncheni Pinakothek der Moderne). A produkciót Jens Troeater dirigálja, a címszerepet Keith Boldt kanadai tenor énekli. A premiert megelőzően kiállítás nyílt a 20. század (újra) felfedezett operáiról, amely március 6-ig látható a teátrum előcsarnokában.

A gerai színház két alkalommal vendégszerepelt már Magyarországon, a "Bartók+..." Miskolci Nemzetközi Operafesztiválon: Alban Berg Wozzeckjével és Benjamin Britten Lukrécia meggyalázása című operájával mutatkoztak be.