Operaritkaság a Tavaszi Fesztivál programján

Zene

 
(MTI) ? Szerzője szélesen áradó dallamokból szőtte moralizáló alkotását, elbűvölő az egész zene, áriákkal, együttesekkel, átvezető zenékkel. Örülök, hogy legalább egy előadásra vendégül láthatjuk az előadást, és aki kevésbé mobil, Budapesten most megismerheti ? mondta a fesztiváligazgató.
    
A mű előadhatóságának feltétele: két kitűnő énekes szükséges színre viteléhez. Kocsár Balázs Rálik Szilviában és Nyári Zoltánban megtalálta az ideális előadókat ? tette hozzá Vitézy Zsófia.
    
Korngold A halott város című operájának hazai színpadra állítása dédelgetett álma volt Kocsár Balázs karmesternek. A Mahler-kortárs osztrák-cseh zeneszerző művét az utóbbi évtizedben fedezték fel az operaházak, San Franciscótól Bécsen át Londonig rendszeresen játsszák.
    
Korngoldot általában filmzeneszerzőként jegyzik, ő hozta létre a szimfonikus filmzenét, Max Reinhardt rendező hívta el Hoollywoodba ? idézte fel a karmester. Két Oscar-díjat is kapott, az egyiket Kertész Mihály Robin Hoodjáért.
    
 
A halott város című operát Kölnben és Hamburgban egyszerre mutatták be 1920-ban, Kölnben a XX. század egyik legnagyobb karmesterének, Otto Klemperernek a vezényletével. A bemutatót nagy ováció fogadta.
    
Debrecenben Vlad Troickij állította színpadra az operát, az ukrán rendezőnek ez volt az első operarendezése. A Fesztivál Színházban, ahol kicsi a zenekari árok, a zenekar a színpadon foglal helyet, míg az énekeseket néma színészek ?kettőzik le?. Kocsár Balázs karmester szerint ?A halott város olyan, mintha egy kései Puccini-operát Richard Strauss hangszerelt volna meg?. Azáltal, hogy a zenekar a színpadra kerül, ?nemcsak a zene, hanem maguk a zenészek is az előadás főszereplőivé válnak?.