Operaverseny és fesztivál másodszor

Zene

Az operaverseny és fesztivál elsősorban amiatt jött létre, mert az opera műfajában nincs másik olyan verseny, amely a fiatal tehetségek teljesítményét honorálná, képességeiket egy nyílt fórumon belül díjazná. A rendezvény tavalyi nagy sikere után idén ismét Szeged ad otthont az eseménynek, amely fő kritériumként nem pusztán az operaéneklést, hanem a színpadi mozgást és a színészet ezzel együttműködő komplexitását is figyeli.
 

operaversenyesfesztivalamezzotelevizioval_1.jpg
Próbán a Raul együttes
 
A fesztivál együttműködő partnerei idén - Budapest mellett - New York (USA), Gdansk (Lengyelország), Bienne (Svájc) és Ostrava (Csehország) lesznek. Az első forduló március végétől április végéig Budapest, New York és Gdansk mellett Párizsban és a norvég Bergenben is zajlik majd. Mind az öt helyszínen egy-egy továbbjutót választanak ki az öt versenyprodukció összes versenyszerepére, így mindegyikért öt jelölt versenghet tovább a második fordulóban. "Másodszor is nekifutunk ennek az őrültségnek" - mondta Havas Ágnes fesztiváligazgató az esemény sajtótájékoztatóján. Elmondta: nehéz évet csináltak végig a Mezzo Televízióval, emellett bejelentette, hogy a fesztiválnak mostantól van művészeti vezetője Vidnyánszky Attila rendező, a debreceni Csokonai Színház igazgatója személyében. Vidnyánszky elmondta: a fesztivált az utóbbi idők legnagyobb színházi kezdeményezésének tartja, és külön megtiszteltetés számára, hogy Magyarországot egy ősbemutatóval a Csokonai Színház képviselheti. Jerzy Snakowski, a gdanski Balti Opera igazgatója szerint mindenki nyertese ennek a fesztiválnak: énekesek és társulatok egyaránt.
 
A május végi második forduló már Szegeden, a későbbi fesztivál helyszínén lesz, ahol a továbbjutók közül az öt megvalósuló produkció főbb szerepeire a rendezők választják ki a szerencséseket. A kész előadásokat az öt partnerváros operaházaiban mutatják be elsőként, majd a helyi bemutatókat követi a Szegeden novemberben megrendezett döntő, ahol nemzetközti zsűri ítéli oda a fődíjat a legjobb női és a legjobb férfi előadónak. A győztesek felkérést kapnak egy különböző operarészletekből álló, színpadi válogatás elkészítésére, amelyet operafilmszerű rendezésben mutat be a Mezzo.
 
A versenyprodukciók: David Alagna: Egy halálraítélt utolsó napja (Debreceni Csokonai Színház, rendező: Nadine Duffaut); Richard Strauss: Ariadné Naxos-ban, (Balti Opera, a rendező egyelőre nem ismert); Maurice Ravel: Pásztoróra és Bohuslav Martinu: Alexandre bis (Théatre Bienne Soleure, Svájc, rendező: Bagó Bertalan); Marco Tutino: Élet (Morva-Sziléziai Nemzeti Színház, rendező: Telihay Péter); Tobias Picker: Emmeline (Dicapo Opera Theatre, New York, rendező: Alföldi Róbert).