Operaverseny a holnap művészeinek

Zene

A verseny a műfaj összetett szakmai kívánalmainak leginkább eleget tenni tudó - operaéneklésben, színpadi mozgásban és színészmesterségben kellőképpen jártas - előadóművészeket kívánja díjazni. Ennek szellemében jelölt ki öt versenyművet, amelyet öt különböző ország színházai - Op?ra de Rennes (Franciaország), Bremen Theater (Németország), Balti Opera (Gdansk, Lengyelország), Opera Dicapo (New York, Egyesült Államok), Szegedi Nemzeti Színház (Magyarország) - mutatnak be. Minden produkciót más rendező visz színre.

A versenyzők mind az öt helyszínen regisztrálhatnak a kiírásban szereplő feltételek alapján. A verseny kétfordulós: először a jelentkezők hangi kvalitásait, másodszor színészi képességeit értékelik a szakemberek. A legjobbak felléphetnek 2008 novemberében Szegeden, az öt művet kéthetes fesztivál keretében bemutató döntőn. Ekkor ítéli oda a zsűri a két fődíjat is. A legjobb női és legjobb férfi előadó jutalma egy különböző operarészletekből álló, műfajteremtő válogatás elkészítése, melyet levetít a Mezzo Televízió.

Dr. Botka László, Szeged város polgármestere elmondta, hogy a rendezvénnyel hagyományt kívánnak teremteni. Ezt tekinti az elmúlt évtizedek legnagyobb kulturális vállalkozásának, és büszke arra, hogy a rendezők választása Szegedre esett.

Havas Ágnes a fesztivál felépítéséről, tematikájáról, egyediségéről beszélt, Philip de la Croix a Közép-Kelet Európa kulturális életében fontos szerepet betöltő Szeged stratégiai partnerségéről szólt, Bátyai Edina a Szegedi Szabadtéri Játékok Kht. korábbi projektjeiből ismert szakmaiságával és színvonalával szeretné segíteni a kezdeményezést. Horváth Zsolt a fesztivált mint a két város (Pécs és Szeged) kapcsolatának újabb, fontos elemét értékelte. Pusztay András a kultúra támogatásának közszolgálati jellegét hangsúlyozva kötelezte el magát a rendezvény mellett.

A sajtótájékoztatón nemcsak a műveket bemutató színházak igazgatói jelentek meg, de részt vett valamennyi rendező is: Alföldi Róbert, Kovalik Balázs, Balázs Zoltán és Telihay Péter is. Alföldi Róbert Robert Ward The Crucible című darabjának New York-i színrevitele kapcsán elmondta: "Nagyon drámai az anyag, és a verseny szelleméhez nagyon erősen passzoló mű, amiben kiderül, mi az, amit keresünk, mi a verseny lényege, és mennyiben fog ez megvalósulni". Telihay Péter, a Lukrécia meggyalázása című Britten-opera gdanski rendezője hangsúlyozta: "...nagyon fontos, hogy ennyiféle ember ennyiféle kulturális háttérrel találkozik egy bizonyos ponton. Remélem, Lengyelországban így fog történni. Ezt látom a verseny legfontosabb hasznának is."