Pastorale-koncertek 2006-ban is

Zene

A Pastorale-sorozat 1997-ben indult azzal a céllal, hogy elsősorban 7-14 éves korú gyerekeknek, szüleiknek, nagyszüleiknek és tanáraiknak nyújtson magasrendű művészi élményt, értékes ismereteket és egyúttal nemes szórakozást. Azóta már kilencvennél is több nagysikerű koncert zajlott le ? a Pastorale-sorozat szerves része lett a fővárosi koncertéletnek. A főként budapesti és Budapest-környéki családok mellett vidékről és a határon túli magyar területetekről is érkeztek a programokra gyermekcsoportok, tanári vezetéssel. A zene mellett a társművészeteket is megszerettetni kívánó sorozat ötlete Záborszky Kálmán igazgatótól származik, aki nem csak egyik motorja a sorozatnak, hanem a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola Szimfonikus Zenekarának karmestereként általában a zeneházi koncerteken is közreműködik. A sorozat arculatának kialakításában, a tematika kitalálásában, a programok összeállításában jelentős részt vállal a sorozat állandó háziasszonya, Solymosi Tari Emőke zenetörténész. 1999 óta a Pastorale-programokra mindig február, március, április és május hónapokban kerül sor. Az első három programnak a Zuglói Szent István Zeneház (1145 Budapest, Columbus u. 11.) rendkívül jó technikai feltételekkel rendelkező, 1996-ban átadott, 330 személyes nagyterme ad otthont. A májusi záróhangverseny ?kiköltözik? a Fővárosi Állat- és Növénykert Japánkertjébe (rossz idő esetén Barlangterem), ahol a gyönyörű természeti környezet különleges atmoszférát biztosít a zene és tánc élvezetéhez. A bérlettulajdonosok a zárókoncert napján az Állatkertet is látogathatják. A programokat mindig a komplexitás jellemzi: a zeneházi műsorok az élő zenén kívül tartalmaznak filmet, táncot, bábjátékot, színészi produkciót, hangszerbemutatót. A májusi, állatkerti koncerten mindig más földrajzi terület jellegzetes zenéje és tánca a főtéma, amelyhez az adott területen élő állatokkal való ismerkedés is társul. Valamennyi program fontos eleme az ismeretterjesztést szolgáló műsorvezetői szöveg és a meghívott előadóművészekkel, szakemberekkel (például hangszerkészítővel, színházi rendezővel stb.) való beszélgetés. A szerkesztők fontos célkitűzése, hogy minden stílus jelen legyen a népzenétől a kortárs művészetig. A reneszánsz, illetve barokk művek előadására rendszeresen hívnak meg olyan muzsikusokat és táncosokat, akik a historikus irányzatot követik. Az ismeretek minél élményszerűbb átadásához a legmodernebb technikát is felhasználják: például a belső sorozatot képező hangszerbemutató koncerteken folyamatosan kivetítik a színpadon történteket, hogy a közönség egészen közelről láthassa a hangszerek apró részeit, működését, készítését stb. A sorozat immár számos saját készítésű kisfilmmel is büszkélkedhet: film segítségével sikerült a hangversenyközönséget ?elvinni? egy orgonagyárba és különböző hangszerkészítő műhelyekbe, felidézni egy-egy zeneszerző életútjának érdekes állomásait, vagy éppen ?igazi? tűzijátékot varázsolni Händel Tűzijáték-szvitjéhez stb. Újdonságot jelent, hogy 2006-tól a sorozatot a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola és a Zuglói Filharmónia Kht. közösen rendezi. A Figaro lakodalma című vígopera rövidített előadásában közreműködik a Szent István Király Szimfonikus Zenekar Ménesi Gergely vezényletével, a Magyar Állami Operaház Opera Stúdiója fiatal művészeinek kísérőjeként. A produkcióval Mozart születésének 250. évfordulóját ünnepli a Zeneház. A sorozat 2006. március 19-én elérkezik a 100. hangversenyéhez. Az ünnepi programban a 125 éve született Bartók Béla muzsikája, valamint a műveihez forrást adó népzene csendül fel. Fellépnek a Magyar Táncművészeti Főiskola diákjai, a Muzsikás Együttes és Ágoston Béla (duda).