Pierre Boulez búcsúzik a "Zöld Domb"-tól

Zene

(MTI/dpa) - 1966-ban lépett fel először a Parsifallal és most - éppen száz előadás után - ugyanazzal az operával búcsúzik is a "Zöld Domb"-tól. "Olyan ez, mintha kör lenne, amely most bezárul. A Parsifallal kezdtem és vele is fejezem be" - mondja.

Pierre Boulez neve a Wagner-rajongók számára elválaszthatatlan mindenekelőtt A Nibelung gyűrűje Patrice Chéreau által rendezett 1976 évi jubileumi előadásaitól.

Boulez 1966-ban azért érkezett Bayreuthba, hogy dirigálja a jelenlegi intendánsnak, Wolfgang Wagnernak röviddel az 1966 évi Ünnepi Játékok után elhunyt testvére, Wieland Wagner által rendezett Parsifalt. Nem volt könnyű dolga, ugyanis Hans Knappertsbusch, aki 1951 és 1964 között 13 alkalommal vezényelte az operát, magasra állította a mércét. Boulez a maga jóval könnyedebb interpretációját ezért kezdetben kevéssé jól fogadták.

A Parsifalt 1970-ig vezényelte, és 1976-ban, az Ünnepi Játékok centenáriumán ismét Bayreuthban volt. Akkor már ismeretség fűzte őt Wolfgang Wagnerhez, de mégis meglepődött, amikor az felkérte őt, hogy a jubileumi évben dirigáljon. És ez még nem minden: arra is megkérte, hogy tegyen javaslatot a rendező személyére. És Boulez rátalált Chéreau-ra, aki addig még nem rendezett Wagner-operát, de érdeklődött iránta.

Így született meg a máig legendás rendezés, amelyet a bemutatón könyörtelenül kifütyült, az utolsó előadáson, 1980-ban pedig szűnni nem akaró tapssal jutalmazott a közönség. Ezt követően Boulez hosszú ideig nem jelent meg Bayreuthban, A nürnbergi mesterdalnokok ugyan érdekelte volna, de túlságosan le volt kötve másfelé.

Boulez csak 2004-ben tért ismét vissza Bayreuthba, hogy két évadban a Parsifalt vezényelje - méghozzá a számos bayreuthi konvencióval szakító Christoph Schlingensief rendezésében. Boulez persze kezdettől fogva védelmébe vette a provokátornak tekintett rendezőt, mondván, hogy "valamit kockáztatni is kell, különben unalmas lesz". Emellett mégis azt ajánlja, hogy Bayreuth maradjon hű a hagyományaihoz: "Úgy vélem, továbbra is olyannak kell lennie, amilyen. Wagner operái számára hozták létre és ennek így is kell maradnia".