Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar oratóriumbérlete

Zene

A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar

Mai ismereteink szerint Johann Sebastian Bach 1707-ben komponálta első fennmaradt kantátáit. A műsort ezek a kantáták alkotják. A négy csodálatos és egymástól nagyon különböző mű egyben négyféle utat is mutat - Bach mintha még habozna, hogy melyiken induljon tovább.

A Christ lag in Todesbanden Luther húsvéti korálstrófáit megzenésítő, északnémet stílusú korálkantáta.
Az Actus tragicus melléknevű darab az egész kantáta-életműben egyedül áll hangulatával: zenekara a continuo mellett csupán két furulyát és két gambát foglalkoztat.
Az Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir tradicionálisabb hangszerelésű, de szintén kamaramű.
A Gott ist mein König világi alkalomra, a mühlhauseni városi tanács beiktatására íródott, s a gazdag, többkórusos hangszerelést mesterien ötvözi a karcsú, finom és hajlékony megoldásokkal. A négy kantáta így együtt valószínűleg most hangzik el először Magyarországon.

A PURCELL Kórust 1990-ben Vashegyi György alapította Budapesten, az angol barokk szerző Dido & Aeneas c. operájának koncertszerű előadására. Az akkor még a Zeneakadémia karmesterképzős növendéke nem is sejtette, hogy 15 évvel később a magyar zenei élet elsőszámú régi zene együtteseként tartják majd számon kórusát. A kiváló fiatal énekesekből álló kórustagok mindegyike képzett muzsikus, énekes és hangszeres zenész. Emellett sokuk énekel más kórusban, vagy szólistaként más együttesekkel is. Repertoárjuk gerincét a Gesualdotól Mozartig terjedő periódus zenéje alkotja, de számos alkalommal megszólaltatnak későbbi kompozíciókat is.

A PURCELL Kórus elválaszthatatlan zenekari partnere az ORFEO Zenekar, mellyel közösen számos televízió-, lemez- és koncertfelvétel készült. E két együttes 2004 óta meghívottja a Bécsben és Salzburgban megrendezett Toujours Mozart Fesztiválnak is. A zenekar hivatásos zenészekből áll, akik más hazai és külföldi zenekarokban is fontos szerepet töltenek be zenekari tagként vagy hangszeres szólistaként.
Az ORFEO Zenekar a legkiválóbb autentikus megszólaltatója a régi zenei kompozícióknak hazánkban. Vashegyi György vezénylete alatt több ízben születtek hazai "ősbemutatók" korabeli hangszereken előadva. Az ORFEO Zenekar és Vashegyi György saját koncertsorozatán 2002 és 2007 között Haydn első 80 szimfóniáját is megszólaltatja az Esterházy-Kastélyban (a 18. század óta első ízben korabeli hangszereken) azzal a hangszeres létszámmal, mellyel Haydn Eszterházán évtizedeken át ugyanebben a teremben adott koncerteket.

Az ORFEO Zenekar és a PURCELL Kórus neve mára már összefonódott Vashegyi György nevével, akiről bátran mondhatjuk, hogy a régi zenei kompozíciók példás megszólaltatója és újraélesztője Magyarországon.

(2007. április 24. 19:30; Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar koncertje; Bach: Christ lag in Todesbanden, BWV 4; Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Actus tragicus), BWV 106; Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir, BWV 131; Gott ist mein König, BWV 71; km.: Zádori Mária (szoprán), Bárány Péter (kontratenor), Julian Podger (tenor), Raimund Nolte (basszus), vez.: Vashegyi György)