Rattle, aki 18 évig vezette a Birminghami Filharmonikusokat, 2002 óta áll a berliniek élén. Általa kortárs művekkel szélesedett a zenekar repertoárja (2009-ben például egy repülőgéphangárban játszanak Stockhausen-műveket), alapítványi formában működik az együttes, s így már nem kizárólag a német főváros városatyáitól függ a büdzsé, illetve létrejött egy oktatással foglalkozó részleg is. Kritikusai szerint Rattle épp ebbe a kísérletezésbe bukott bele az egykor Brahms-felvételeiről híres Berlini Filharmonikusoknál, mások szerint viszont inkább az a probléma, hogy az erőskezű, autokrata karmesterekhez szokott együttes képtelen a brit Rattle által meghonosított demokráciában működni.
A Berlini Filharmonikusok maguk választják karmesterüket, a pulpitus csak a dirigens halála vagy önkéntes távozása esetén üresedik meg. A múlt héten a tagoknak még csupán egyharmada szerette volna, hogy 2012 után is a jelenlegi maestro, Sir Simon Rattle maradjon a zenekar élén, egyharmada viszont ellene volt. A bizonytalan szavazókat ezek szerint olyan irányba terelték, hogy a poszt iránt érdeklődést mutató karmestereknek, a jelenleg a berlini Staatsoper élén álló Daniel Barenboimnak, illetve a Müncheni Filharmonikusokat dirigáló Christian Thielemann-nak sem kell az álláscserén gondolkodnia.