Riccardo Muti emlékei egy új kötetben

Zene

(MTI) - Először a zene, utána a szavak (Prima La Musica, poi Le Parole) címet adta könyvének Muti. Az idézet Giovanni Battista Casti azonos című librettójából (1786) származik, melyet Antonio Salieri zenésített meg. A Rizzoli kiadónál megjelent, 277 oldalas önéletrajzot, amelyet 44 fénykép színesít, a zenetudós Marco Grondona gondozta. 

    Nem a zene volt az első az 1941-ben, Nápolyban született és Pugliában ötgyermekes családban felnőtt Muti életében, aki édesapja Fiat-autója csomagtartójában utazott. "Amikor elkezdtem zenélni, azt tanácsolták, jobb, ha ezzel felhagyok" - idézi fel a dirigens, akit végül kitartása vezetett karmester növendékként a számára más világhoz tartozó Milánóba. 
    A maestro emlékei között az itáliai és a nemzetközi zenei élet összes nagy neve feltűnik. Az olasz karmester Antonio Votto tanácsától ("Mozgasd a karodat, csak történik valami") az ukrán zongoraművész Szvjatoszlav Richter állította próbatételig ("zongorát hozatott, ha nem tudtam volna több mint kiválóan eljátszani Britten és Mozart zenekari részeit, nem dolgozott volna velem"). A könyvben felelevenedik a firenzei, londoni, philadelphiai zenekarokkal végzett munka és a bécsi filharmonikusokkal töltött négy évtized. Egyedül azt nem részletezi, miért szakított a milánói Scalával 2005-ben. 
    Muti nem csak zenészekkel találkozott. Most először számol be például arról, miről beszélgetett négyszemközt II. Erzsébet királynővel. Szokatlan epizódnak tűnik a szigorúságáról és komolyságáról ismert Mutitól az a beszámoló is, amikor "egyszer egész éjszaka Roberto Benignivel és a színész Gigi Proiettivel mondtunk vicceket, egymással versenyezve". 
    Hiába a számtalan siker, a legnagyobb karmesterekben is akad hiányérzet. Muti azt sajnálja, hogy nem dolgozhatott Federico Fellinivel és németül sohasem vezényelte Gaspare Spontini Agnes von Hohenstaufen darabját. 
     Muti következő fellépése december 2-án, a római operaszínház idénynyitóján lesz, Rossini Mózes és a fáraó című operájával.