Rita és A karmester a gödöllői kastély Barokk Színházában

Zene

 

Domenico Cimarosa a XVIII. század második felének, Gaetano Donizetti pedig a XIX. század első felének meghatározó itáliai komponistája. Mindketten termékeny szerzői éveket hagytak maguk mögött, Cimarosának közel hatvan, Donizettinek több mint hetven dalműve marad fent.

 
Donizetti Ritája az egyike a szerző olyan műveinek, amelyeket nem megrendelésre, hanem kedvtelésből írt, s amelyet be sem mutattak a zeneszerző életében. A történet bájos és egyszerű: Rita, a zsémbes fogadósnő kedvére basáskodik második férjén, a mulya Beppón. Egy idegen állít be a kocsmába, akiről gyorsan kiderül, hogy Rita elveszettnek hitt első ura, Gasparo. A fogadósné nem túl boldog, lévén Gasparo karakán férfi, akinek jelmondata: "Az asszonyt jól meg kell verni, de agyonverni nem szabad!". A két férfi sorhúzással dönt Rita sorsa felett. Gasparo húzza a rövidebbet, Beppo rohanna visszanyert szabadságát megünnepelni, Rita azonban megígéri, hogy megváltozik és ezentúl mindenben Beppo kedvében fog járni. Gasparo vígan folytatja vándorútját.
 
A karmester műfaját tekintve nem opera; a korabeli megnevezés intermezzóként aposztrofálja, azaz amolyan, a "komoly operák" szünetében előadott frissítőként. A műnek tulajdonképpeni cselekménye sincs, egy karmester zenekari próbáját mutatja be, a szellemes szöveget hasonló minőségű zenével kísérve.
 
A két vígoperát az Operaház három fiatal tehetséges művésze interpretálja. Váradi Zita lírai szoprán, aki legnagyobb sikereit Mozart (Figaro házassága - Susanna), Puccini (Bohémélet - Musetta) és Johann Strauss (A denevér - Adél) műveiben aratta. Kiss Tivadar a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem végzős növendéke, aki már most felhívta magára a közönség és a szakma figyelmét néhány remekül sikerült karakteralakítással. Szegedi Csaba tavaly fejezte be tanulmányait, és már első operaházi évadjában olyan főszerepben mutathatta meg tudását, mint Rossini Sevillai borbélyának Figarója.
 
A műveket a sokoldalú rendező-koreográfus, Bata Rita állítja színpadra, aki rendezőként szeptemberben debütált az Operaházban, Britten A kis kéményseprő című gyermekoperájával.