A ritkán hallható művet Alvis Hermanis lett rendező a Pussy Riot-nak ajánlotta támogatása jeléül. Az orosz punk együttes három tagját augusztus 17-én két év javító-nevelő telepen letöltendő büntetésre ítélte egy moszkvai bíróság. "Egy gépezet áldozatai ezek a törékeny nők" - nyilatkozta a rendező, majd hozzátette, a mű egybecseng a jelennel: antimilitarista szellemű, a főszereplő, Marie is esendő és sorozatos megaláztatásoknak van kitéve. Ingo Metzmacher karmester úgy vélte, az előadás - minthogy az opera megszólaltatása hatalmas létszámú zenekart és jazz együttest is igényel - túlmutat egy rendes színházi produkción. (Metzmachernek - a segédkarmesterekkel - a tér különböző pontjain elhelyezett 170 muzsikust és az énekeseket kellett koordinálnia).
|
Az augusztus 20-i bemutatót hatalmas ováció fogadta, különösen a de la Roche grófnőt alakító Gabriela Benackovát ünnepelte a közönség, de nagy tapsot kapott a Marie-t éneklő Laura Aikin és a csábító Desportes szerepét jásztó Daniel Brenna is. Alfred Muffot Wesenert, (Marie apját), Tomasz Konieczny pedig Stolziust (Marie jegyesét) alakította. Daniel Brenna és Tomasz Konieczny neve a budapesti közönség előtt sem ismeretlen. Brenna Schönberg Mózes és Áronjában, Konieczny pedig a Budapesti Wagner-napokon volt hallható a Művészetek Palotájában. A darabot még augusztus 24-én, 26-án és 28-án is műsorra tűzik a fesztiválon.
Bernd Alois Zimmermann egyoperás zeneszerző 1958 és 1960 között írta A katonákat, amit aztán a cselekményszövés komplexitása miatt először előadhatatlannak minősítették. Zimmermann később átdolgozta művét, melyet 1965-ben a Kölni Operaház mutatott be. Az 1970-ben elhunyt zeneszerző Jakob Lenz (1751-1792) drámája nyomán maga írta a librettót. A cselekményből egy igazi társadalmi dráma bontakozik ki, amiben egy középosztálybeli lányt utcalánnyá tesznek a kékvérű katonatisztek. Lenz drámája még Georg Büchnerre is nagy hatással volt a Woyzeck megírásakor. A katonákat 1990-ben a Bécsi Állami Operaház is műsorra tűzte, de mint repertoárdarab nem volt sikeres. A kritikusok szerint a mű inkább fesztiválprodukciónak alkalmas.