A Szabadtéri újabb öt éve

Zene

A kötetet Bátyai Edina igazgató, Herczeg Tamás igazgatóhelyettes és Kesselyák Gergely művészeti vezető jegyzi. Mint Bátyai Edina a szerdai sajtótájékoztatón elmondta, szülei helyi (szegedi), helytörténettel foglalkozó emberek, így a 'vérében" van az írás, mégsem gondolta soha, hogy egyszer könyvet fog írni. Idén azonban felvetődött az ötlet, hogy egy ötéves ciklus lezárásaként saját maguknak dokumentálják az adatokat, tapasztalatokat. Csak az irattárnak azonban nem kívánt nekivágni a feladatnak Bátyai Edina, így maga mellé állította Herczeg Tamást és Kesselyák Gergelyt, hogy segítsenek neki a megvalósításban. A kötet megírására már csak azért is vállalkozott a csapat, mert jó példával járt előttük az előző igazgató, Nikolényi István, valamint Kovács Ágnes, hiszen korábban ők is készítettek hasonló kiadványokat a Játékok történetéről.

Herczeg Tamás azért mondott igent a munkára, mert ez lehetőséget adott számukra szembenézni azzal, honnan jutottak el a mostani állapotig, illetve megfogalmazni a jövőbeni terveket.

A jelenlegi kiadvány nem csupán a 2004-2009-es időszak produkcióira koncentrál: számos egyéb érdekességgel és dokumentációs jellegű, ám olvasmányos fejezettel beszéli el a produktumok, gazdasági és művészeti eredmények tekintetében a szférában modellértékű, gazdasági társaság formájában működő kulturális intézmény legújabb korszakát. A könyvben elolvashatjuk az operafesztivál keletkezésének, megvalósításának körülményeit, közvélemény-kutatások eredményeit, a korábbi évek műsorait. De megtaláljuk a REÖK-palota történetét is és azt is, hogyan vált az egy kis irodából induló vállalkozás a REÖK üzemeltetőjévé. A kötetben található egy pikáns fejezet is arról, miért nem érdemes bemutatni a Dóm téren Wagner Ringjét. Mindezeken túl a könyv szereposztásokkal együtt tartalmazza az elmúlt időszak összes Dóm téri és újszegedi előadását, így téve teljessé a képet a korábban 1931-től 2005-ig tartó időszakot bemutató és akkori darabokat felsoroló Szabadtéri-könyvvel párban, valamint így válik teljessé az elmúlt 80 év dokumentálása. Kiderül többek között, milyen az "átlagos" néző a Szabadtéri Játékokon, mit jelent a program a szegediek számára, mik a nézői elvárások, hogyan alakul ki egy évad végleges programja.

"Úgy gondolom, jó úton járunk - összegez rögtön bevezetőjében Bátyai Edina. - Ezt akarjuk megmutatni az érdeklődő olvasóknak ezzel az összefoglalóval, amelyben nem a 'függöny mögötti' jó sztorik, anekdoták kapják a hangsúlyt, mert azokat úgyis megőrzi a szájhagyomány. Inkább a sikerek hátterét, a döntések motivációit, a hozzájuk vezető, sokszor nem könnyű utat, a leszűrt tanulságokat, lényegében az intézmény működtetését és működését láttatjuk. Azt, amit egy kulturális intézmény vezetéséről ma tudunk."

Ez alatt a szűk öt év alatt a Szegedi Szabadtéri Játékok nem csupán színházi területen ért el eredményeket, egyéb "üzletágak" beindításával is büszkélkedhet. Többek között a fesztiválkoordinációban, hiszen újabb fesztivál, a nemzetközi operaverseny megszületésében volt kitüntetett szerepe. Másrészt a Játékok működteti a 2007-ben megnyitott Regionális Összművészeti Központot (REÖK), ahol a képzőművészet mellett az irodalomra, zenére, művészettörténetre is nagy hangsúlyt fektetnek, illetve szobaszínházi előadásokat is nyújtanak a közönségnek.

A kötet értekezik továbbá a kulturális marketingről és kulturális tőkéről, a szerzők kifejtik gondolataikat  többek között az operajátszásról, a szegedi közönség kulturális fogyasztásáról. A kiadvány nem csak az előadásokra terjed ki, hiszen dokumentálja az elmúlt évek vizuális megjelenéseit is. A gyönyörű, Dóm teret és Szegedet ábrázoló felvételekkel, valamint a produkciókról szóló fejezeteket színesítő fotókkal és plakátokkal képet kaphatunk az öt év hangulatáról, de a REÖK legjelentősebb kiállításainak plakátjai sem maradhattak ki. A kötetet DVD-melléklet teszi teljessé, amely még több fotót, az előadásokról készült videókat és egy közel egy órás filmet tartalmaz, mely felidézi a Szegedi Szabadtéri Játékok működését az elmúlt évtizedekben, valamint képet ad a gazdasági társasági formában is jól működtethető kulturális menedzsment-szemléletről.

A kiadvány szakmailag értékes információkkal szolgál könyvtáraknak, levéltáraknak, kulturális marketinggel foglalkozó felsőoktatási intézményeknek, emellett pedig számot tarthat azoknak az olvasóknak az érdeklődésére is, akik évek óta elkötelezett hívei a nyári fesztiválnak.

A könyv kereskedelmi forgalomban nem kapható.