Sziget/világ/zene

Zene

A Szigetvárásban az a legjobb, amikor az ember menetrendet készít, előre megtervezi, melyik helyszínen melyik koncertet fogja meghallgatni. Persze nekem még sosem sikerült egy ilyen tervet akár félnapos távlatban ki is vitelezni, de muszáj néha improvizálni. Vagy olyan táncolós kihívásoknak megfelelni, mint az Amsterdam Klezmer Band a Roma Sátorban, csütörtökön éjjel. Így ugyanis az ember még előtte a Sziget egyik leginkább emblematikus helyszínén, a Világzenei Nagyszínpadon még pont elkaphat két koncertet egymásután: a Rotfront, Gryllus Dorkásan, igazi berlini vodkába áztatott multikulti alternatívval. Utánuk a spanyol-argentín-francia-svájci szülők által világra hozott Tangó, azazhogy a Gotan Project játszik, nagyestélyi kötelező. A korai időpont ? negyed hét ? ellenére sem hagyható ki Lajkó Félix és Palya Bea első színpadi találkozása. A ZeneiNagyVilágSzínpadnak minden napra jut egy csábító érve: az AfroCubism szerdára, a Muzsikás Batyuékkal péntekre, Goran Bregovic több esküvőt és még több temetést megjárt zenekara ? stílusosan ?szombatra, és rögtön két kanadai zenekar (Socalled, Cowboy Junkies) vasárnapra. Ezalatt a Roma Sátor sem kispálya, hiszen a Besh o droM, a Söndörgő Baltazar Montanaróval, egy radzsasztáni zenekar, a svájci Traktorkesztar és még sokan mások szerencsére elég széles ráfogásban értelmezik a roma világzene fogalmát.
És a szent jazzkínálat, melyből már ajánlottunk egy interjú erejéig, hogy magunk felé hajoljon a kezünk, a Medence Csoport és a Fidelio működtetette Octopus összművészeti helyszínen érhető tetten leginkább: az Ávéd János Balance-on kívül a Fenyvesi Márton Egotrip, a Rafael Márió Trió, az Oláh Dezső Trió és a Black&Wine Trió (Pintér Péter) muzsikájában.