Szupersztárnak született - interjú Theresia Gabriellel

Zene

- Hogyan lehet közelebb hozni a látogatókhoz Liszt hangokon alapuló művészetét néma tárgyakon keresztül?

- Megpróbáljuk a kiállított kottákat és hangszereket úgy bemutatni, hogy a látogatók el tudják képzelni a hangjukat. Eisenstadtban. Az Eisenstadti Tartományi Múzeumban audioguide-dal is rendelkezünk, amelynek segítségével a szóban forgó műveket - például a Rákóczi-indulót - meg is lehet hallgatni. A vitrinekben a keletkezés folyamata követhető nyomon: látható a kotta, a komponálás története, maga Liszt egykorú ábrázolásokon, és a mű korabeli Budapesten elért hatása. Emellett két koncertzongorát is kiállítottunk: az egyik a párizsi Erard cég gyártmánya. Erard-ék Lisztet szinte egész életében támogatták, különleges hangszereiket Liszt előszeretettel használta. A másik pedig egy Konrad Graf-zongora, ami épp az Erard ellentettje: több beszámoló is leírja, hogy mivel nem volt olyan masszív építésű, Liszt a koncertjein rendszeresen tönkretette a bécsi cég zongoráit. A raidigni Liszt-szülőházban egy olyan hangszert állítottunk ki, amelyhez hasonlón Liszt első zongoraleckéit vette édesapjától, a szomszédos koncertterem galériáján pedig a 'Sound of Weimar" címet viselő hangszerkiállításon olyan részben korabeli rézfúvós hangszerek láthatók, amilyeneket a Liszt által irányított weimari udvari zenekar muzsikusai használtak. A weimari korszak szimfonikus zenéjét megidéző koncertek alkalmával ezeket a hangszereket kivesszük a vitrinekből, és a zenészek meg is szólaltatják őket.

- A Lisztománia programjait popsztárokra hajazó, napszemüveges Liszt-figurával és a 'Szupersztárnak született" szlogennel hirdetik. A Lisztománia - Boszorkánymester a zongoránál című kiállítás az eisenstadti Tartományi Múzeumban hogyan illeszkedik ebbe a koncepcióba?

- Az kiállítás alcíme Liszt szinte emberfeletti virtuozitására utal, hiszen korábban valószínűleg egyetlen zongorista vagy zeneszerző sem ért el hasonló sikereket. A kiállítás a virtuózok versengését, Liszt és Sigismund Thalberg legendás zongorapárbaját is bemutatja. A 19. század ünnepelt virtuózainak sikereit a 20. század sztárkultuszának segítségével kívántuk megvilágítani, s tematikusan összehasonlítjuk a 19. és a 20. század sztárkultuszának motívumait. Olyan popsztárok hangszereit is kiállítottuk, mint Frank Zappa vagy Keith Richards, van továbbá egy Elvis Presley-fellépőruhánk, és számos aranylemez és koncerplakát is segít elképzelni, mekkora volt Liszt korabeli népszerűsége. Az Elvis-ruha mellett például Liszt első budapesti koncertjén viselt díszmagyarjához hasonló korabeli öltözék látható. Egy másik tematikus blokkban pedig Liszt és a mai sztárok utazási szokásait mutatjuk be párhuzamosan.

- Liszt hosszú utat tett meg a szülőháztól Európa koncerttermeiig. Hogyan ragadja meg a raidingban látható Le petit Litz - Egy zseni gyökerei ('Le petit Litz" - Wurzeln eines Genies) című, megújult kiállítás a csodagyerek első szárnypróbálgatásait?

- A raidinigi szülőházban berendezett, az emlékévre teljesen megújított kiállítás az 1811-1827 közötti éveket mutatja be, Liszt születésére, gyerekkorára, zenei tehetségének felfedezésére, első nyilvános koncertjeire, a család Bécsbe majd Párizsba költözésére és az apa, Liszt Ádám halálára fektetve hangsúlyt. Benyomások szerezhetők továbbá a Liszt-család az Esterházy-uradalomban töltött mindennapjairól, a csodagyermek Liszt első soproni és pozsonyi fellépéseiről, Cernynél folytatott tanulmányairól. Az itt bemutatott időszak első párizsi éveivel zárul - ez utóbbiakra utal a kiállítás címe is, hiszen franciául 'Le petit Litz"-ként emlegették a gyermek Lisztet.

- Visszatérve Eisenstadtra, e kisváros és környéke nemcsak Liszt, hanem Haydn életében is fontos szerepet játszott. Milyen momentumokra koncentrál az eisenstadti Haydn-házban látható tárlat?

- A kronológiát követve Liszt utazó virtuózként eltöltött éveit a Tartományi Múzeum mutatja be, a weimari udvari karmesterként és zeneszerzőként eltöltött korszakát pedig az eisenstadti Haydn-házban mutatjuk be. A kiállítótereket kettéosztottuk: az első részében Haydnt mint a ház lakóját és mint - szintén - udvari muzsikust mutatjuk be.  A kiállítás második felében úgy vezetjük be a Liszt-témát, hogy a két udvari muzsikusként eltöltött éveit helyezzük párhuzamba. Mindketten újítók voltak, újszerű kompozíciós technikákat vezettek be, és a maguk korában modernnek számítottak. Az ezt követő termekben kerül bemutatásra Liszt weimari korszaka, például a szimfonikus költemények. Természetesen itt is számos zenei példa hallgatható meg az audioguide segítségével. A korszak óriási terméséből négy kiemelkedően fontos ünnepséghez -  Goethe, Schiller és Karl-August nagyherceg születésének századik évfordulója, valamint a Herder-emlékmű felállításának - alkalmából íródott kapcsolódó Liszt-műveket emeltük ki. A szomszédos Egyházmegyei Múzeumban látható 'Liszt abbé" című kiállítás végül a weimari korszakot követő, kései Liszt-műveket mutatja be, s a római évekre és az egyházzenei kompozíciókra koncentrál.

- Lassan félidejéhez érkezik a jubileumi év. Milyen visszajelzéseket kaptak?

- A kiállításokat jól fogadta a közönség, a visszajelzések nagyon pozitívak, és a raidingi szülőházat valósággal megrohamozták a turisták. Emellett a gyerekprogramokra vagyunk különösen büszkék: a burgenlandi iskolákban Liszt-órákat tartunk, és gyerekeknek szánt különleges műhelyfoglalkozásokat és tárlatvezetéseket is szervezünk, amelyek igen látogatottak.

- És hányan viselik közülük a Lisztomania-plakátokon látható napszemüveget?

- Mivel eddig nem volt túl kegyes az időjárás hozzánk, Liszt-napszemüvegben sétáló fiatalokat még viszonylag keveset láttam (nevet), mindenesetre a napszemüveg tényleg felkapott lett, és nem csak a fiatalokat, hanem a közönség megállapodottabb tagjai is lelkesednek érte, úgyhogy elmondhatjuk, hogy igazán sikeres marketingfogásnak bizonyult. És még csak most jön az igazi nyári szezon!