Tizenkét továbbjutó az Armel Operaverseny párizsi fordulójából

Zene

(MTI) - A Bastille Operában a hét első felében tartott meghallgatáson a zsűri a döntőben színre kerülő öt opera tizennégy előre meghatározott versenyszerepére választhatott egy-egy jelöltet.

   
"Hiába volt három-négy megfelelő jelentkező is egy-egy szerepre, sajnos mindegyikre csak egyet választhattunk ki" - mondta Kesselyák Gergely karmester, a zsűri elnöke.
   
Az Armel Nemzetközi Operaverseny és Fesztivál sorozat párizsi válogatóján a zsűrinek nem volt kötelező minden szerepre jelölnie énekest, és a budapesti és moszkvai fordulóhoz hasonlóan Párizsban sem sikerült minden karakterhez megtalálni a megfelelő hangot.
   
"Ennek a versenynek ez a rendszere és egyben az érdekessége is, ami nekem nagyon tetszik. Annyiféle verseny létezik a világban, ezért nagyon jó, hogy az Armel Operaversenynek nagyon egyedi arculata van" - hangsúlyozta Kesselyák.
   
A karmester árpilis elején a moszkvai meghallgatáson is a zsűri elnökeként vett részt. Mint elmondta, míg az orosz fővárosban szinte kizárólag nagyon jó énekeseket hallott a zsűri, Párizsban a több jelentkező között nagyobb volt a színvonalbeli eltérés, ugyanakkor főleg a mezzoszoprán és a szoprán kínálatban nagyon erős volt a mezőny.
   
Kitért arra, hogy a világ öt különböző városában tartott meghallgatások leginkább zenei fordulóknak tekinthetők, ahol a zsűri elsősorban zenei döntést hoz.
   
"De mindannyian színházi emberek is vagyunk, ismerjük a versenyszerepekben a figurák színházi jelentését, így eleve olyan énekeseket juttatunk tovább, akikről tudjuk, hogy lehet esélyük a rendezőknél" - fejtette ki a karmester. Az általa vezetett zsűriben foglalt helyet Laco Adamik, a Krakkói Opera művészeti vezetője, Tomasz Tokarczyk, a Krakkói Opera zeneigazgatója, valamint Raymond Duffaut, az Avignon-i Opera igazgatója is.
   
A jövő heti New York-i, majd a norvégiai bergeni meghallgatást követően Szegeden lesz a második forduló, ahol a továbbjutottak közül már az operák rendezői választhatják ki május 14. és 16. között a felfogásuknak leginkább megfelelő énekeseket. A döntőre is Szegeden lesz november 3. és 17. között.
   
A norvég Den Nye Opera ősbemutatóját, Knut Vaage Veslefrikk című új művét Alföldi Róbert rendezi. A csehországi plzeni Josef Kajetán Tyl Theatre Marco Tutino A szolga című darabját tűzi a verseny keretében műsorra, ez az opera Szegeden magyarországi bemutatóként hangzik majd el. A Krakkói Opera, amelynek csak 2008 óta van saját játszóhelye, egy "klasszikussal" vesz részt a versenyben, Verdi Traviatáját Szász János viszi színre.
   
A New York-i Dicapo Operában Vidnyánszky Attila rendezi a szinte házi szerzőnek mondható Thomas Pasatieri Sirály című operáját, amely Csehov színművén alapul. Debrecenben pedig egy hiánypótló magyarországi premier lesz: Prokofjev A tüzes angyal című zenedrámáját tűzik műsorra a verseny keretében. A darabot a neves mester, Silviu Purcarete viszi színre.