Új Don Giovanni a Magyar Állami Operaházban

Zene

 Ókovács Szilveszter

(MTI) Mint Ókovács Szilveszter, az operaház kormánybiztosa a produkciót bemutató sajtótájékoztatón megjegyezte, a dalszínház eddigi történetében ? 1885 óta ? nyolcféle Don Giovanni-előadást kínált, amelyek elég hosszú ideig voltak műsoron. Utoljára, 2003-tól Kesselyák Gergelynek a mű kozmikus jellegét hangsúlyozó rendezését láthatta a közönség. A kormánybiztos úgy vélte, az új produkcióban az emberi gyengeségek ábrázolása igen személyesen jelenik meg.
 

Az új előadást jegyző, veronai születésű, filmrendezőként is ismert Gianfranco de Bosio elárulta, hogy integrálta a mű első, prágai és második, bécsi változatát, fontosnak tarva, hogy a recitatívók is teljes egészükben elhangozzanak.
 
A nemzetközi szakmában magasan jegyzett díszlettervező, Nana Cecchi kiemelte: miután kiderült, hogy a Teatro Olimpico köré épül az előadás, többször ellátogatott a vicenzai színházba, tanulmányozta, elemezte. "E tapasztalatok alapján valami újat hoztam létre, természetesen tiszteletben tartva az eredeti épület szépségét, stílusát, építészeti tisztaságát" - mondta.
 
 
A rendező és a díszlettervező is rámutatott, hogy a példaszerűen elegáns és harmonikus látvány ellentétben áll a főhős, Don Giovanni féktelen szenvedélyével, mindenen és mindenkin átgázoló természetével, és ez megnöveli a történetben rejlő drámai feszültséget. 
 
 
A Palladio-építmény homlokzatának majdnem élethű megvalósításán négy hónapon át dolgoztak az Operaház műtermei. A Don Giovanni díszletét harmincöt operaházi szakember gyártotta csapatmunkában: a szobrászok mellett díszletasztalosok, lakatosok és festőművészek vettek részt a munkában.
 
 
A Teatro Olimpico-díszlet nemcsak a Don Giovanni-előadást, hanem a következő évadokban a Da Ponte-librettóra készült többi Mozart-alkotást is szolgája majd, amelyek közül jövőre valószínűleg a Cosi fan tutte kerülhet színre az Ybl-palotában. Mint Gianfranco de Bosio kiemelte, a tervezett Da Ponte-Mozart-trilógia keretének választott színpadkép is hangsúlyozza a művek - a Don Giovanni, a Cosí fan tutte és a Figaro házassága - szellemi-zenei rokonságát.
 
 
A jövő heti bemutatón a karmesteri dobogón a kanadai Keri-Lynn Wilson áll, aki korábban dirigált a bécsi Staatsoperben is, és akinek repertoárjában új színfolt a Don Giovanni. Véleménye szerint Mozart dramma giocosóként meghatározott alkotásában a súlyos és a könnyedebb momentumok kontrasztja az, ami a Don Giovannit ilyen intenzív, erős operává teszi.
 
 
De Bosio és Nana Cecchi is dicsérte az operaház műhelyeit és színpadi szakembereit, amihez a karmester hozzátette, érzi, hogy a zenekar nagyon "iskolázott" a Mozart-repertoárban, az énekesek kapcsán pedig úgy fogalmazott: "ebben az operában nem elég, hogy valaki jó énekes legyen, ez a legjobb színház a valaha írt legszebb zene kíséretében".
 
Az Operaház a november 19-ei bemutatót követően év végéig még nyolc alkalommal játssza a népszerű Mozart-remeket, december 6-ától Medveczky Ádám vezényletével. 
 
 
Donna Annát Kolonits Klára és González Mónika, Donna Elvirát Szabóki Tünde és Bátori Éva alakítja. Leporello Bretz Gábor és Alik Abdukayumov lesz. Don Ottavióként Dovlet Nurgeldyev és Szappanos Tibor mutatkozik be. Masettót Cseh Antal és Kelemen Dávid énekli, Zerlina szerepét három énekesnőre osztották ki: Keszi Borira, Varga Viktóriára és Hajnóczy Júliára.