(MTI) ? Volt miből válogatnunk, hiszen Shakespeare összesen 154 szonettet írt és ezek közül csak 12-t zenésítettünk meg 2009-ben. Az első anyagunkra sok híres szonett felkerült, például a 66-os vagy a 75-ös, utóbbi kezdődik úgy Szabó Lőrinc fordításában, hogy "Az vagy nekem, mint testnek a kenyér". Most talán kevésbé ismerteket választottunk, ebben, valamint az értelmezésben ismét segítségünkre volt Nádasdy Ádám nyelvész, aki szonett-előadásokat tartott nekünk ?- mondta Márkos Albert.
A W.H. Crabbed Age and Youth/William Shakespeare's Sonnets & Songs című anyaga (kiadó: DDK Records/BlyWorx) nyolc szonettfeldolgozást tartalmaz, valamint két dalszöveg-újraértelmezést, mindet az eredeti reneszánsz angol nyelven. A supergroupként is felfogható csapatban Márkos Albert csellózik, az Irie Maffiából ismert Sena énekel, Gryllus Samu basszusgitározik, G. Szabó Hunor pedig ütőhangszereken játszik. A projekt tagja a vetítésért felelős Vajna Balázs is.
Márkos Albert kifejtette, hogy a W.H. zenéjében az első lemezhez hasonlóan keveredik a kortárs improvizatív zene a jazzel és a hip-hoppal, de valamennyire tágult a spektrum. ? Úgy érzem, az előzőhöz képest homogénebb lemezt készítettünk. Az első anyag kapcsán kaptunk olyan visszajelzést, hogy nem könnyű végighallgatni, mivel nincs íve. Ezen igyekeztünk változtatni, ezt szolgálja az is, hogy a számok sorrendjét most nem a szonettek kronológiája adta, a döntést Keszég László színházi rendező és dramaturg kezébe adtuk ? idézte fel Márkos Albert.
Az erőteljes rapperként, színpadi frontemberként számon tartott Sena a W.H.-ban egy másik arcát mutatja: nem rappel, hanem inkább beszél. ? Sena számos formációban van benne, de ez az egyedüli, amelyikben nem saját szövegeit adja elő. Talán egyetlen számban lép ki a visszafogottabb előadásmódból, ez pedig a 19. szonett, amelynek zenéje meglehetősen szikár, minimalista japán hip-hopra hasonlít, ebben Sena klasszikus értelemben rappel ? mondta a zenekarvezető.
A címadó Crabbed Age and Youth című szöveg eredetileg A szerelmes vándor című kötetben jelent meg, és a dolog pikantériája, hogy az irodalomtörténészek egy része vitatja Shakespeare szerzőségét. ? Számunkra ez a vita nem volt szempont. Shakespeare életét és műveit elég sok rejtély övezi, azt sem tudni például, ki volt az a titokzatos W.H., zenekarunk névadója, akinek szonettjeit az első kiadáskor, 1609-ben ajánlotta ? jegyezte meg Márkos Albert.
A W.H. csütörtökön a fővárosi Mika Tivadar Mulatóban mutatja be friss Shakespeare-szonett feldolgozásait, ám már kedden előad közülük kettőt egy régebbi mellett a Trafó "korszakzáró" buliján. A csellós elmondta, hogy a lemezbemutatón a szonettek eredeti angol szövegét, valamint a magyar műfordítást is kivetítik, utóbbihoz Justus Pálnak az 1950-es években a börtönben készült munkáit használják.
Az elmúlt néhány hónapban két másik CD is megjelent, amely Márkos Albert közreműködésével készült. Az egyik a Budbudas műfajok feletti kortárs modern projekt, amelyben 13 különböző felfogású és hátterű zenész szerepel együtt ? meglehetősen ritkán. ? A Budbudas olyan, mint egy búvópatak: hol megjelenik, hol eltűnik, de mindig van. Ahány szám, annyi szerző, ez a jó benne ? mondta Márkos Albert, akinek Czeslaw Milosz Nobel-díjas lengyel költő vers- és prózatöredékeire komponált kortárs komolyzene műve, illetve annak tavaly októberi élő felvétele is megjelent a napokban a BMC kiadónál.
Utóbbi kapcsán beszámolt arról, hogy ? szintén a budapesti Lengyel Intézet kezdeményezésére ? szó van egy mű elkészítéséről a 20. század első felében alkotott Bruno Szulz szövegeire is, amely több művészeti ágat átfogna.