ÚJRA MEGSZÓLAL!

Zene

A Theremin, az Ondes Martenot, a Mellotron, a Hammond orgona, a Fender Rhodes zongora és a Moog szintetizátor mind a 20. század legjelentősebb hangszertalálmányai közül valók, amelyekre olyan jelentős kortárs zeneszerzők komponáltak egykor zeneműveket, mint Olivier Messiaen, Edgard Varése vagy Paul Hindemith. Olyan világhírű popzenészek, mint Paul McCartney a Beatles együttesből vagy Keith Emerson az Emerson Lake Palmer trióból is játszottak rajtuk közismert melódiákat. Legendás filmek kísérőzenéiben, így Alfred Hitchcock "Psycho" és "Bűvöletben" című remekműveiben is használták különös hangjukat. A részletekről az est házigazda-műsorvezetőjétől, Mandel Róberttől érdeklődtem.

- Téged, aki a hagyományőrző (akusztikus) hangszerek világából érkeztél, rabul ejt az elektronikus sound hangzásvilága?

- Világéletemben érdekelt minden, ami hangot ad. Amikor az 1970-es években feltűntek az első szintetizátorok, majd az elektromos gitárokhoz és más hangszerekhez csatlakoztatható pick-upok, én is elkezdtem azzal foglalkozni, hogy a tekerőlantot miképpen lehetne egy a rock és jazz együttesekben is használható hangszerré tenni. Ez az ötlet vezetett el az első elektronikus tekerőlant feltalálásához is, amelyet Electrotary néven, 1990 tájékán valósítottam meg. Most, amikor a technológia a csillagos égen is túlér már, jó visszagondolni a múlt század elején kitalált kicsit bumfordi, kezdetleges, de ugyanakkor zseniális hangszerekre. Ezért is határoztam el, hogy a legfontosabb hat hangszertalálmányt újra megszólaltatjuk a Művészetek Palotájában szeptember 9-én!

- Megvilágítanád, milyen típusú hangszer a theremin, amelyet Carolin Eyck szólaltat meg.

- A theremin egy olyan elektroncsövek segítségével megszólaló szerkezet, amelyen a hang magasságát és hang erősségét a muzsikus kezeivel két, a hangszer testéből kiálló antennához való közelítéssel és távolodással szabályoz. Az éneklő fűrész éteri, hajlékony hangjához hasonlítható hangú instrumentum talán a legelső elektronikus hangszer volt, amelyet sorozatban is gyártottak.

Carolin Eyck
 
- Mi az ondes martenot?

- Az 1928-ban feltalált ondes martenot valójában a theremin billentyűzettel is ellátott, továbbfejlesztett változata, amelyen a glisszandó szerű hangzást nem a levegőben, hanem egy, a hangszer testéhez rögzített fémszalagon, egy gyűrű húzogatásával lehetett elérni. Ez a hangszer már igen komoly zenei teljesítményre volt képes, hiszen világhírű zeneszerzők komponáltak versenyműveket a hangszerre egykor.

- Mit tud a mellotron?

- A mellotron már a szalagos magnó tudását használta fel. Egy-egy billentyű lenyomásakor egy előre felvett hangszer hangját játszotta le egy irányba a szerkezet, majd visszatekercselte a szalagdarabot. Mindezt persze minden egész és félhangon tudta egyszerre is akár, így több szólamban tudták - amolyan egyszemélyes zenekarként - visszajátszani a korábban felvett csellók vagy akár hegedűk vagy fuvolák hangját. Ezt a hangszert a Beatles, a Led Zeppelin sőt a magyar Omega is használta!

- Élvezed majd a műsorvezetést e számodra talán idegen terepen?

- Nem idegen a terület, hiszen évek óta kutatom az elektronikus hangszerek történetét, sőt több európai múzeumban jártam, ahol személyesen is megtekinthettem, megérinthettem és ki is próbálhattam ezeket a korai hangszertalálmányokat. Ami magát a műsorvezetést illeti, abban is van némi gyakorlatom, de most jobban izgulok, mint egy hagyományos koncerten.

 
- A show kedvéért esetleg te is a billentyűk közé csapsz?

- A billentyűket hagyom a művészekre, mert valóban a legavatottabb előadókat hívtuk meg Berlinből, Stockholmból, Strasbourgból és természetesen itthonról. Fellép Szakcsi Lakatos Béla és triója, az egykori sztármuzsikus Fogarasi János valamint a mai magyar jazz egyedülálló és kiemelkedő tehetségű billentyűse Kaltenecker Zsolt is.