Vassilis Papavassiliou nagybőgőművész hangversenye(i)

Zene

- Mikor kezdte nagybőgő tanulmányait?

Viszonylag későn, 18 évesen.

- Ez eléggé rendkívüli?

- Igen, ugyanakkor a nagybőgő irodalma sokkal szerényebb mennyiségű, mint a hegedűé, vagy a csellóé.

- A legutóbbi budapesti koncertjén elhangzott irgalmatlan nehézségű darab fergeteges, fölényes előadása után, a magyar közönség számára is egyértelművé vált, miért tartják a hangszer egyik legelőkelőbb képviselőjének a világon.

- Skalkottas 1940-ben írt és 42-ben hangszerelt darabja példátlan kihívás számomra, arról nem beszélve, hogy élőben összesen háromszor hangzott el, mindig az én előadásomban. Erre a szerző iránti szeretetem és görög létem is ösztönzött. Egyik lemezemet, amelyen ez a darab is szerepel, 30.000 példányban adták el, és az érdeklődés még mindig nagy iránta.

- A Görög Állami Operaház szólamvezetője. Mennyire köti le ez az állás?

- Operában dolgozni a világ egyik legszebb feladata. Ugyanakkor szóló és kamarazenei tevékenységet folytatok és odaadóan nevelem a jövő bőgő nemzedékét is. Giulliard-ban, Guildhal-ban, Európa legfontosabb intézményeiben rendszeresen tartok kurzusokat, szóló esteket és előadásokat. Visszatérve első kérdéséhez, egyik tanítványom, ki több nemzetközi versenyen is díjat nyert, csak 22 évesen kezdte tanulmányait és már 25 évesen az egyik legjobban számon tartott hangszeres volt.

Notis Georgiou - Vassilis Papavassiliou Szentendrén
 
- Nyilván csakis szinte tudományos rendszerességgel lehet ilyen magas és gyors eredményeket elérni. - Oktatási módszerem rendkívül egyszerű, de nagyon aprólékosan kidolgozott lépésekből tevődik össze. Minden egyes technikai problémát vagy feladatot elkülönítve és közösen kielemezve közelítünk meg. Nemcsak a tanítvány személyisége és fizikai adottságai szerint, hanem úgy, hogy a feladat megoldása, akármennyire hosszú, vagy fárasztó, további alkalmazása, minden alkalommal sikerélményt, örömöt és magabiztosságot nyújtson a játékosnak.

- Mi a véleménye a nagybőgő magyar képviselőiről?

- Magam is - többek közt -, a klasszikusnak tartott magyar nagybőgő iskolán nevelkedtem és alkalmazom is tanításomban. Emlékszem, tizenvalahány évvel ezelőtt, amikor Pege Aladár Athénban járt, rögtön hozzásiettem és órát vettem tőle. A mai napig szeretettel gondolok rá.

- Nemrég Önnek is megjelent egy könyve. Úgy gondolta kiegészítésre szorult a meglévő szakirodalom?

- Nem, nem erről van szó. A szakirodalom már igen átfogó és terjedelmes. Az én könyvem egy nagyon fontos, sajátos kérdést tárgyal: a bal kéz hüvelyk-ujj alkalmazását neurológiai és fizikai tényezők alapján. Sok fényképpel, rajzzal és illusztráció segítségével, hiszen ennek kamatoztatása végtelenül leegyszerűsíti a legnehezebb játszanivalót is.

- Akkor azt mondhatjuk, hogy ez a könyv csak egy szűk olvasóközönséget érdekel?

- A nagybőgőjáték valójában a klasszikus zenekari szerepből, a szólista játékból és a jazzből áll. Az utóbbi kettőnél a könyvben vizsgált téma szorosan összefügg. A kétnyelvű görög-angol kiadvány Görögországban igen sikeresnek bizonyult.

- Gondolt egy magyar változatra is?

- Mint mondtam, Magyarországhoz, annak ellenére, hogy most jártam először, régi szálak fűznek és terveimben sokat szerepel. Gondolok itt zenekari vagy szóló-estekre, kurzusokra... Remélem Notis Georgiou karmester meghívása, aki mellesleg tanítványom volt, jó apropó lesz a jövő terveinek megvalósításához.

- Adott esetben, kik lennének munkatársai egy Magyarországon vagy Görögországban szervezett nemzetközi kurzuson?

- Mindenekelőtt magyarok: Pege Aladár, Saru Károly, aki egyben a Nagybőgősök Világszövetségének elnöke, valamint a szakma legjava, akikkel kapcsolatban állok: Francois Rabbath, Duncan Mctier, Thomas Martin, Thierry Barbé, Klaus Stoll, Jean Marc Rollez.

- Tevékenységének egy másik oldala a kortárs zeneszerzőkkel való együttműködés. Tudomásom szerint, számos darab megírását ihletette meg virtuóz játéka.

- Sok lemezem, melyeken a játszott repertoárom minden darabja hallható, effajta szerzeményeket is bemutat. A különböző nemzetiségű szerzők mellett, ott található több érdemes kortárs görög is, kik jelentős alkotásokkal bővítették és bővítik a nagybőgő irodalmát.

Vassilis Papavassiliou - A Kovács Margit Múzem előtt
 
- Első magyarországi látogatása során milyen benyomásokat szerzett Magyarországról?

- Rendkívül rövid időt tölthettem itt. Csak Budapesten nézhettem körül és Szentendrén sétáltunk egy keveset, a Budapesten élő Notis Georgiou segítségével, amennyit láttam és a koncerten tapasztaltak alapján nem csodálkozom, hogy Magyarországot választotta második hazájának. Az Ő közreműködésének köszönhetően 2005. márciusában Budapesten és Debrecenben koncertezek. Remélem, akkor több időm lesz arra, hogy jobban körülnézhessek ebben - az első látásra is - nagyon szép városban. Érdeklődéssel várom a debreceni közönséggel való találkozást is, sokat hallottam a kitűnő és híres Kodály Kórusról, és azt is tudom, az operajátszásnak is nagy hagyományai vannak a városban.

MŰSOR:

BOCCHERINI: SONATA IN LA
SCHUMANN: FANTASIESTÜCKE
BOTTESINI: SONNAMBULA AND CARNEVAL OF VENICE
FRANCOIT: RABAT
RÓZSA: CONCERTO - MAGYARORSZÁGI ŐSBEMUTATÓ
ZONGORÁN KÖZREMŰKÖDIK SARKADY KATALIN

A debreceni koncert helyszíne:
az Egyetem Konzervatóriumának Kamaraterme,
2005. március 19. 16 órakor.
(Debrecen, Egyetem tér 2.)
A program azonos a budapestivel.

Köszönjük Notis Georgiou segítségét.

Fotó: a szerző