Vegyes fogadtatás a Bolsoj premierjén

Zene

 

(MTI) - "Bravó és szégyen" - így adott hangot véleményének a bemutató közönsége. A hatéves felújítás után október 28-n megnyílt Bolsoj kísérletező rendezője, Dmitrij Csernyakov Glinka operáját merész, már-már frivol változtatásokkal állította színre. A hagyományokat felrúgó rendező munkái nem először váltottak ki botrányt.

 
Mihail Petrenkóval és Albina Sagimuratovával a főszerepekben a klasszikus Puskin-mese egyfajta vízióvá változott. Az első és utolsó szín kivételével, amely a klasszikus hagyományokat követte, a többi már napjaink realitását tükrözte. Csernomor cár világa pszichiátriai klinikára hasonlított, Najna varázslónő udvarában mai öltözékben zsonglőrködtek, táncoltak, görkorcsolyáztak, és közben a kórusbetétek is elhangzottak.
 
Ahogy legördült a függöny, a közönség két táborra oszlott. Egymást túlharsogva kiabálták: szégyen és bravó, de közösen tapsolták meg az operaénekeseket, a kórust és a Bolsojban először vezénylő karmestert, Vlagyimir Jurovszkijt. Ő azt nyilatkozta a rendezőről: "Érdekes Dmitrijjel dolgozni, nem zavar, hogy nehéz a természete".
 
A bemutatón az orosz kulturális élet krémje és elismert szakemberei mellett ott volt a madridi királyi színház, a Real igazgatója Gerard Mortier és a Párizsi Nemzeti Opera igazgatója, Brigitte Lefevre is. Mindketten el voltak ragadtatva a Glinka opera különleges feldolgozásától. "Ez az igazi opera, a totális színház!". " Bátor és szép előadás volt"- nyilatkozták.
 
Operaszakírók szerint a Csernyakov-féle Ruszlán és Ludmilla rendezésnek várhatóan nagyobb sikere lesz külföldön, mint a Bolsoj nagyszínpadán.