Verdi Don Carlosa új rendezésben a Metropolitanben

Zene

 

Az első beszámolók Ferruccio Furlanetto teljesítményét emelik ki II. Fülöp szerepében, ezt a magyar nézők a december 11-i élő közvetítés során a Művészetek Palotájában, illetve a 19-i ismétléskor az Uránia Nemzeti Filmszínházban ellenőrizhetik le.

A MET legfrissebb premierjét a brit Nicholas Hytner rendezte. Szellemiségéről a magyar publikum valamelyes benyomást szerezhetett, amikor a Müpában a Budapesti Fesztiválzenekar Fischer Iván vezényletével Mozart Cosí fan tuttéjét, a glyndebourne-i fesztivál produkció szűkített verzióját adta elő. Hytner Don Carlosában a látvány modern; egyes képi utalások például az Escorialra vagy a Szent Jusztin Székesegyházra, valamint a kosztümök teljesen hitelesek. Ha Hytner nem is szárnyalja túl, de versenyre kel Zeffirelli, illetve Otto Schenk éveken át játszott rendezésével; ezt jelezte a premier utáni taps, amely a produkciós csapatnak jutott.

Verdi ötórás, öt felvonásos és wagneri méretű alkotását eredetileg párizsi felkérésre írta 1867-ben, majd a milanói Scala számára négy felvonásosra rövidítette a darabot. A MET-ben szinte hagyomány, hogy egy köztes megoldással az első, a Fontainebleau-i képet játsszák, de a balettbetéteket nem. Hytner lemondott a hosszadalmas kezdésről és egy rövid bevezető után indította a cselekményt.

Ferruccio Furlanettót az első kritikák kimagaslónak tartják II. Fülöp király szerepében, elismerik Simon Keenlyside (Posa márki) és a címszerepben Roberto Alagna teljesítményét. Udvariasan kellemes jelenségnek értékelik Anna Szmirnovát Eboli hercegnőként, de 'a színvonal kiegyensúlyozottságát csorbítja Marina Poplavszkaja merev Valois Erzsébetje, főként azért, mert túl sok vibratóval énekel, a magasságai élesek".