Visszatért Anna Netrebko a Metbe, de...

Zene

 Anna Netrebko

(MTI) - Az AP zenei krónikása az opera drámai műfajához illően egyenesen úgy fogalmazott, hogy közös fellépésüket majdnem úgy sújtotta a balsors, mint Donizetti operájának általuk megformált hőseit. A hathónapos "szülési szabadság" után Anna Netrebko elbűvölő volt - ha kissé teltebb is, mint korábban -, "hangja ezúttal is messze hangzó, szinte mézzel burkolt és fényes, s ha változott benne valami, inkább nőtt a terjedelme anélkül, hogy vesztett volna lendületéből" - írta az opera kezdetéről szólva a kritikus, aki elismerően méltatta a díva alakítását is, bár megjegyezte, túl boldognak és egészségesnek látszott ahhoz, hogy az őrület fenyegesse.

 
A baj azonban éppen az őrülési jelenetben következett be, amelynek során Lucia véres ruhában jelenik meg, miután megölte férjét. Donizetti operájában 16 perces briliáns szóló, híres koloratúrák sora érzékelteti, hogy a hősnő agya megbomlott. Az AP szerint Netrebko egyszerűen nem bírta hanggal, a megszokott díszítő elemek jórészét elhagyta és a záró magas eszt sem énekelte ki hibátlanul - így az áriát csak langyos taps fogadta, holott rendszerint ekkor köszönti a legnagyobb ováció a fellépő dívákat. Az elmúlt másfél évben például Nathalie Dessay és Diana Damrau is nagy sikerrel adta elő a számot, Nathalie Dessay-t egyenesen plakátkampány reklámozta a következő szöveggel: "Az életed adnád érte, hogy lássad meghalni" - mármint a színpadon.
 
Rolando Villazon számára még drámaibb volt az este, mert már színre lépésekor érezhető rekedtség zavarta magas hangjait, az esküvői jelenetben pedig megtört a hangja, több másodpercre elhallgatott és aztán fél hanggal mélyebben folytatta.
 
Az utolsó felvonás előtt Peter Gelb, a Metropolitan igazgatója közölte a közönséggel, hogy Villazon nem érzi jól magát, de folytatja az előadást. Az opera végén a taps az AP szerint inkább a közönség együttérzését fejezte ki, mint lelkesedését. A hírügynökség szerint ez a fellépés azért is aggasztó, mert a mexikói tenor csaknem két éve már küszködött hangproblémákkal és több hónapon át nem is lépett színpadra - ezúttal először énekelt a Metben azóta, hogy 2008 elején felújította szerepléseit.
 
A többi szereplővel elégedettebb volt a szigorú kritikus, bár Marco Amiliato karmesteri teljesítményére véleménye szerint itt-ott rányomta a bélyegét, hogy ebben a szereposztásban az előadást nem előzte meg teljes zenekaros főpróba.
 
A Metropolitan Lamermoori Lucia-előadását február 7-én élőben közvetíti a Bartók rádió is, a program szerint a főszereplők tekintetében nem lesz változás.