(MTI) - Az amerikai gitáros-zeneszerző 16 évvel halála után is a rockvilág mitikus figurájának számít, s a jazz-rock műfaját számos komolyzenei hatással megújító művei, amelyeknek a kísérletezés és az irónia alapvető elemei, nagy hatással vannak a kortárs komolyzenei szerzőkre is.
Eötvös Péter - aki személyesen is jól ismerte élete végén Zappát - a közvetítő szerepére vállalkozott a kortárs zene egyik legkreatívabbnak tartott franciaországi fesztiválján: az amerikai zeneszerzőnek a nagyközönség által kevéssé ismert zenekari műveiből a Radio France épületében rendezett három koncertből kettőt maga vezényelt a francia rádió zenekarának és énekkarának élén. A Zappa-darabok mellé saját műveiből, illetve olyan zeneszerzőktől - többek között Bartók Bélától - választott alkotásokat, akik hatással voltak a rockzenészre.
A nyitókoncerten elsőként azok a Zappa-zenekari művek, a The Perfect Stranger és a Dupree's Paradise csendültek fel, amelyeknek ősbemutatóját 1984-ben a párizsi Théatre de la Ville-ben az akkor az Eötvös Péter zenei irányítása alatt álló Ensemble InterContemporain (IRCAM) élén a kortárs zene egyik legnagyobb francia mestere, Pierre Boulez vezényelte.
Az akkor óriási visszhangot kiváltó zenei esemény harmadik darabját, a The Black Page című ütőhangszerekre írt, azóta klasszikussá vált művet szombaton vezényelte Eötvös Péter. Ugyanazon a koncerten, ahol az 1993-ban komponált Psalm 151 című saját szerzeményét is dirigálta. A magyar zeneszerző nagydobra és zenekarra írt zsoltárának alcíme szerint rituális megemlékezés és főhajtás Frank Zappa emléke előtt. "Halálakor nem imádkozni, hanem tiltakozni vágytunk. Mivel nem találtam meg ezt az érzést a 150 zsoltárban, az enyémet Psalm 151-nek neveztem el: ez az egyetlen zsoltár, amely nincs benne a Bibliában" - vallja Eötvös.
A magyar zeneszerző-karmester 1992-ben találkozott Zappával, amikor Eötvös kezdeményezésére és vezényletével rögzítette az Ensemble Moderne Edgar Varése munkáit Hollywoodban, a Warner Brothers stúdiókban, ahol egy héten keresztül reggeltől estig dolgoztak együtt. "Zappa volt a rendező. Én Zappa-rajongó voltam. Néhány hónappal a halála előtt, Nicolas Slonimsky karmester jelenlétében folytak a felvételek. Fantasztikus triót alkottunk" - emlékezett a párizsi fesztiválon Eötvös.
A karmester két Zappa-darab mellett a közelmúltban komponált két saját művének franciaországi ősbemutatóját vezényelte a pénteki teltházas nyitókoncerten, amelyeket hosszú percekig tartó tapssal és bravózással fogadott a párizsi közönség.
A Seven a Columbia űrrepülőgép 2003-as katasztrófája hét űrhajósának állít emléket. A hetes szám a kompozíció szerkezetét és hangszerelését is meghatározza: a 49 zenészből álló együttes hét csoportot alkot. A szóló hegedű mellett, amelyet a moldovai Patricia Kopacsinszkaja szólaltatott meg, a teremben elosztva hat zenekari hegedűs játszott, akik a hét űrhajós műholdként keringő lelkét jelképezték a térben.
Eötvös Péter |
A másik mű, az IMA Eötvös Péter 1995-ben komponált Atlantiszának a folytatása, amely zenei emlékműként egy olyan kultúrának állít emléket, amely virágzása csúcspontján hirtelen elsüllyedt. De míg az Atlantisz a múltban s a víz alatti világban kutató lassú utazás érzetét kelti, az IMA kórusa a jelenből tekint az elsüllyedt földrészre. A mű litániaszerű rituális énekbeszédéhez a zeneszerező két költő szövegét használta: Gerhard Rühm Gebet című versét, és egy részletet Weöres Sándor Néma zene című költeményéből.
A háromnapos fesztivál ingyenes koncertjein rögzített valamennyi zeneművet december 21-től sugározza a France Musique francia közszolgálati zenei rádiócsatorna.