(foto: Szabó Alida)" width="0200" class="fidelio_kep" />
A nyitó hangversenyen Christoph von Dohnányi vezényletével, az NDR (Norddeutscher Rundfunk, Északnémet Rádió) Szimfonikus Zenekar előadásában hallhattuk Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és celestára című művét, valamint a neves német karmester által nagyra tartott Bruckner 4. szimfóniáját.
Ugyanakkor a fesztivál egyik különlegességét éppen az adja, hogy nem csak nagy koncerttermekben hallgathatók hét héten át koncertek, hanem a tartomány hangulatos kastélyaiban, templomaiban, hajdanvolt pajtákban, csűrökben és műhelyekben is. Az idén 42 város és falu, összesen 75 helyszín vesz részt a sorozatban, s bárhová megy az ember, mindenhol a fesztivál programjaival, plakátjaival találkozik az utcákon, kirakatokban, éttermekben, sőt: még az ásványvizes üveg hátoldalán is a fesztivál logója hirdeti az eseményt - amely népszerű is, hiszen a 150 ezer jegyből már előre elkelt körülbelül 120 ezer belépő.
A varázsos hangulatú Lübeckben például lépten-nyomon feltűnnek a Hörbar Ungarn mottójú, zöld és piros paprikával a szemet oda vonzó plakátok. Az ódon Hansa-város elegáns marcipánboltjában olyan marcipán is kapható, amely erre az alkalomra készült, s Magyarországra hívja fel a figyelmet. Az egyik utcában a házak között piros és zöld ,,paprikák" lengedeznek a szélben. Az idén ugyanis Magyarország a 22. Schleswig-Holstein Zenei Fesztivál díszvendége, s ahogy erről a nyitó koncert előtti cikkünkben beszámoltunk: ennek köszönhetően a héthetes, rendkívül rangos fesztiválon a kortárs magyar zenei élet tényleg a maga teljes gazdagságában mutatkozhat be az ottani közönségnek.
Az, hogy 1986-os indulása óta ez a fesztivál az egyik legelismertebb nemzetközi klasszikus zenei eseménysorozat lett, annak is köszönhető, hogy ilyen erőteljes jelenléttel valóban érdemben megismerhető egy-egy vendégország zenei élete. Magyarország az Ungarischer Akzent, a 2007-es németországi magyar évad egyik kiemelt eseményeként mutatkozik be a fesztivál 43 helyszínén, a legkülönfélébb hangulatú helyeken.
(foto: Szabó Alida)" width="0200" class="fidelio_kep" />
Az egyik ilyen Salzau, ahol augusztusban fellép például a Muzsikás együttes, a Danubia Szimfonikus Zenekar, majd az Amadinda Ütőegyüttes. Salzauban a festői fekvésű kastély és a hozzá tartozó nagy Koncert-csűr ugyanakkor a fesztivál egyik sajátosságának, a Zenekari Akadémiának is helyet ad. A káprázatosan gazdag programkínálat mellett jelentős a fesztivál zenepedagógiai elkötelezettsége is: az 1987-ben a salzaui kastélyban Leonard Bernstein által létrehozott Zenekari Akadémián (addig nem létezett ilyen Európában), a fesztivál 2002-ben alapított Kórus Akadémiáján, továbbá a Lübecki Zeneművészeti Főiskola mesterkurzusain is a világ minden részéről érkezett fiatalok tanulhatnak.
Salzauban már maga a hely is különleges: az észak-német tartomány idilli tájain vezet az út a kastélyhoz. Mellette, az egyik épületben, a tágas Koncert-csűrben éppen Christoph Eschenbach próbál az idei Schleswig-Holstein Fesztivál Zenekar fiatal muzsikusaival. A nemzetközi együttesben minden évben több, mint 100 fiatal zenész dolgozik együtt jelentős karmesterekkel és gyakran világhírű szólistákkal, s a július 7-e és szeptember 3-a közötti hetekben több mint 15 koncertet adnak különféle programmal.
A remek pedagógusnak is látszó karmester, Christoph Eschenbach július 20-ig osztrák-magyar operettprogramot tart, Kálmán Imre, Lehár és Johann Strauss műveit tanítja be, az első próbaperiódust záró két koncert 21-én Flensburgban és 22-én Kielben lesz. Utána Fischer Iván következik, aki július 23-ától 27-ig Beethoven 6. szimfóniáját és Bartók Béla A fából faragott királyfi című táncjátékát próbálja, 27-én nyilvános főpróbát tartanak Salzauban, majd 28-án Elmshornban és 29-én Salzauban adják elő a két művet.
(foto: Szabó Alida)" width="0200" class="fidelio_kep" />
Utána ismét Christoph Eschenbach foglalkozik a fiatal zenészekkel, Kodály Zoltán Galántai táncok című művét és Bartók Béla 2. zongoraversenyét próbálják, ez utóbbit a kínai sztárzongoristával, Lang Langgal közösen. Emellett Brahms 1. és Dvorák 9. szimfóniája szerepel az augusztus 2-ig tartó periódus programján. Utána a zenekar Rio de Janeiróban és Sao Paolóban ad koncertet, a fesztiválon való közös próbák és fellépések mellett ugyanis az alkalmi ifjúsági zenekar minden évben turnéra indul. A brazíliai hangversenyek után Kocsis Zoltán tanít be Haydn és Mozart-műveket, a közös munka eredményét 23-án Pronstofban és 24-én Hamburgban mutatják be. A sort Thomas Hengelbrock zárja, aki augusztus 29-ig vezeti Salzauban a nyilvános próbákat, s Haydn A Teremtés című oratóriumát vezényli Salzauban, majd Lüneburgban.
Christoph Eschenbach már az alapítás utáni évben, 1988-ban dolgozott az akkori zenekarral Leonard Bernstein és Sergiu Celibidache mellett, 1999 óta pedig minden évben ő az egyik karmester, meghatározó művészegyénisége tehát az akadémiának. Szemmel láthatóan nagy élvezettel vezeti a nyilvános próbát, lendületes és határozott, kedves és türelmes. Közli is a próba után: "A Zenekari Akadémia a fesztivál szíve."
Ahogy Eschenbach nekünk, magyar újságíróknak elmondja: azért választotta az osztrák és magyar operett remekeit, mert "Johann Strauss vagy Kálmán Imre művei fantasztikusak, ha jól játsszák őket. Márpedig a fiatalok könnyen rátalálnak ezekre a ritmusokra." Mint kiderül, ez mindössze a második nyilvános próba napja volt, ehhez képest elképesztő, milyen jól hangzó zenekart hallottunk a meglepően jó akusztikájú hajdani csűrben. Igaz, híres német zenekarok, például a Berlini Filharmonikusok vagy az NDR Szimfonikus Zenekar professzorai alaposan előkészítették a nyilvános próbákat, de akkor is feltűnő, milyen remekül játszanak együtt a világ legkülönfélébb részeiről, különféle iskolákból érkezett fiatalok.
(foto: Szabó Alida)" width="0200" class="fidelio_kep" />
A kezdetekkor nem volt ilyen magas a színvonal - meséli Christoph Eschenbach, aki szerint ma már nagyon magas az a szint, amit meg kell ütnie annak a 15 és 25 év közötti zenésznek, aki be akar kerülni ide. A mostani zenekar tagjai nagyon tehetségesek - szögezi le Christoph Eschenbach, s hozzáfűzi: Bacsovics Nóra például kiváló, ráadásul nemcsak nagyon tehetséges hegedűs, hanem mindig figyelmes is. Bartek Zsolt klarinétosnak meg egyszer mondta, hogy játsszon természetesen, a saját érzései szerint, hiszen ő magyar, s a fiatal klarinétos azonnal úgy játszotta el az adott részletet, ahogy azt a neves karmester várta. Kettőjük mellett még egy magyar név tűnik fel: Pelczer Anna brácsásé, igaz, ő a próba szünetében elmeséli: nem Magyarországon, hanem New Yersey-ben él 1989 óta a szüleivel.
Az idén 28 országból érkeztek a kiválasztott fiatalok, közülük 51-en már bejutottak korábban is a zenekarba. Ahogy körülnézünk, könnyen elhisszük, hogy aki már járt itt, s részt vehetett a többhetes közös munkában, igyekszik ismét eljutni ide. Akkor is, ha nem könnyű bejutni a zenekarba, most például 1192 jelentkező közül választották ki a 123 zenészt. A próbajátékok 31 városban zajlottak 2006. december 8-a (az Sao Paulóban volt) és 2007. február 11-e között (Los Angeles volt az utolsó város). A válogató zsűri tagjai - akik neves német zenekarok és zenei főiskolák professzorai január 17-én jártak Budapesten, s a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen hallgatták meg a jelentkezőket.
(foto: Szabó Alida)" width="0200" class="fidelio_kep" />
Christoph Eschenbach élvonalbeli hivatásos zenekarokkal dolgozott, s volt már például a Houston Symphony és több fesztivál zeneigazgatója, az NDR Szimfonikus Zenekaránál főzeneigazgató, ám azt mondja: számára azért izgalmas és örömteli a nyári munka a fiatalokkal, mert ez nem kialakult struktúrájú zenekar. Ugyanakkor válogatott együttes olykor jelentős tehetségekkel, akiken folyamatosan érzi "a szenvedélyes akarást, hogy jól zenéljenek". Emellett azt is jó látni, mennyire érdeklődnek egymás iránt, milyen hamar barátságok szövődnek köztük. Hamar összeforrhat a társaság, amihez ideálisak a körülmények: itt, a világtól elzárva tényleg arra összpontosíthatnak, amiért ide jöttek. Fiatalok (az átlagéletkor most 23 év, a legifjabb muzsikus 17 esztendős), nyitottak, szorgalmasak, lelkesek, és örömmel játszanak együtt.
Tökéletesen érthetők Christoph Eschenbach szavai, ahogy az ember látja és hallja őket. A Schleswig-Holstein Fesztivál Zenekar idei záró turnéja Magyarországra vezet, s a második nyilvános próbájuk alapján állítható, hogy érdemes meghallgatni ezt az egyszeri, a legkiválóbb fiatal jelentkezőkből összeállított együttest, az intenzív közös munka eredményét. Szeptember 1-jén Budapesten, 2-án Győrben Thomas Hengelbrock - aki Haydn A Teremtés című oratóriumát tanítja be Salzauban, az utolsó próbaidőszakban - vezényli a Schleswig-Holstein Fesztivál Zenekart és a Fesztivál Kórust.