Zsonglőrök és artisták napja - Sziget, 3. nap

Zene

Long drink

Ellátogattam a Vándor Vurstliba. Amióta megvan a programfüzetem, terveztem, hogy egyszer hosszabb időt töltök ott. Azonnal beleütköztem Juggelrike zsonglőr-műsorába, akiről csak később derült ki, hogy magyar: végig tiszta angolsággal kommunikált a közönséggel. Hát persze, kellett is, a Szigeten nem csökkent a külföldiek száma. (Este beszélgettem egy finn egyetemista fiúval, aki kéthavi keresetét költi el épp Budapesten, mert a barátai szerint ez a legnagyobb és legjobb fesztivál Európában. Nem tetszett neki a tömeg és a szemét, és... hm... hogy is írjam... az, hogy az egész Sziget egy nagy WC. Másról nem beszélt.) Szóval ez a zsonglőr egy bárba helyezte műsorát, a közönségből kért egy lányt pincérnőnek, és egy fiút kidobónak. Szerepet nem osztott nekik, csak álltak a színpadon. A produkció a bár kitakarításával kezdődött, láttunk mutatványt seprűvel és szemeteszsákokkal. Aztán kevert nekünk mindenféle italokat (értsd: dobálta a labdákat, hármat, négyet, ötöt, hatot), aztán bezárta a bárt és vége lett a műsornak. Az ilyen produkciókban elengedhetetlen, közönségbecsapós elemek eleinte félrevezettek, nem tudtam, hogy a show része-e, hogy leesnek a labdák, vagy nem sikerült a mutatvány (mondjuk, annyira a szemébe sütött a nap, hogy kért a nézőktől egy napszemüveget). Az utolsó nagy körben persze meggyőzött, hogy van helye a zsonglőr-társadalomban, de az ál-bénázáson még csiszolnia kell.

Rögtön utána ledobtak a színpad tetejéről egy odaerősített, két részre hasított, selyemnek tűnő hosszú anyagdarabot (valószínűleg ilyennel menekülnék a toronyszobából), amelyre lányok másztak fel, odafönt különböző testrészeik köré csavarták, és így mutattak be mindenféle gyakorlatot. Ezt hívják légiakrobatikának. Számomra rejtély, hogy miért nem estek le, és hogyan tudtak a levegőben lógva a lábukkal csomót kötni a derekuk köré. Ügyesen csinálták, valószínűleg rengeteg munka volt benne. Kicsit irigykedtem is, de mégsem jutott eszembe, hogy otthon azonnal felmásszak a függönyre.

Te megcsinálnád?

Bóklásztam még egy kicsit a mutatványosok területén, amely egy kis sziget a nagy szigeten belül. Ingyen lehet kölcsönözni különféle zsonglőr- és artistaeszközöket, amelyekkel bárki kipróbálhatja cirkuszi tehetségét. Az egész tisztás tele volt buzogánydobáló profikkal és az egyszerűbbnek tűnő eszközöket próbálgató, lelkes amatőrökkel - körülbelül öttől harmincöt éves korig. Jó kis hely, egészen más itt a hangulat, mint a Sziget többi részén. Itt van a Pókersátor és a Logikai Játékok sátra, vérre menő Texas Hold'em-bajnoksággal, sakkjátszmákkal és agytekervényeket kínzó összerakós bigyókkal. Például láttam egy Rubik kockát egy oldalán nem kilenc, hanem harminchat (!) színes négyzettel. Valahogy nem próbálkozott vele senki.

Lehet gyakorolni

Még sötétedés előtt kezdődött a Színház- és Táncsátor melletti füvön a portugál O Ultimo Momento társulat Contigo (Veled) című előadása. Az akrobata Joao P. Pereire dos Santos (többször nem írom le a nevét) egy mászórúd és egy szék társaságában érkezett. A nézők talán azóta is ott ülnek és nem értik, hogy mi történt. Egy nyolcméteres rúd tetejére erősített székben állva egyensúlyozni, aztán a rúdon fejjel lefelé egy másodperc alatt lecsúszni és a földtől egy centire megállni... ilyet még nem látott senki. A siker vitathatatlan, a közönség állva tapsolt hosszú percekig.

Nem, nem fordítva van a kép!

A mutatványos napot a francia Transe Expresse óriás utcaszínházi produkciójával koronáztam. Szó szerint, mivel az előadás címe: Les rois faignants (Rest királyok). Elképesztő látvány, jelmezek, zenészek, pörgő-forgó akrobaták, színek, fények, mint a mesében. Minden este kilenckor kezdenek, aki a hátralévő napok valamelyikén erre jár, nézze meg!

A hazamenés okozott némi gondot, tekintettel a hirtelen jött, ám véget nem érő monszunra. Gumicsizmám otthon röhög, még jó, hogy az esőkabátot elfelejtettem kivenni a táskámból, így csak térdig lettem tiszta víz és sár.

A Nagy Utcaszínház