''...Azért a dal lantkísérettel (azt hiszem) minden másnál örvendetesebb, mert a szónak annyi bájat és erőt ad, hogy az már önmaga egy csoda.'' Monteverdi-től Mozartig ívelő műsoruk a dal- és áriairodalom legjavából mutat be gyöngyszemeket, barokk- és klasszikus kori lantművekkel tarkítva. szólalnak meg |
A lanttal kísért szólóének tradíciója egészen a középkorig nyúlik vissza. A kottanyomtatás feltalálása után már néhány évvel /1509/ megjelenik az első lantkíséretes dalgyűjtemény. Az ún. bel canto (éneklést, szép éneklést jelent) kezdetei e korszak gazdagon díszített szólódalaiig nyúlnak vissza. Lényege a hang mozgékonyságán, kiegyenlítettségén és a hangzás szépségén alapul, megtartva a hangszín természetességét. |
A lant a reneszánsz korára a kontinens egyik legkedveltebb hangszere lett. A hangszerek között a legnagyobb elismerés övezte, "Regina Omnium Instrumentorum musicorum" -nak, a ''Hangszerek Királynőjének'' nevezték. A klasszikus kori lant mérete, technikai nehézsége, hangolási problémái (24-26 bélhúr) miatt a XIX. elején lassan kiszorult a zenei életből s műkedvelők köréből. A Salzburgi Mozarteum gyűjteményében található egy grafika Joseph Haydn-ről (1732-1809), amint egy barokk lantot tart a kezében. Haydn maga is komponált lant-quartettet. A korabeli gyakorlatnak megfelelően a dalok zongorakíséretét más hangszerekre (lant, gitár) is átírták, maga Schubert is ezt tette a saját műveivel. Mozart és Haydn dalai egy része gond nélkül játszható lanton is. Christian Gottlieb Scheidler, aki utolsóként élvezhette Bécsben a ''szólista udvari lantos'' státuszt, 1815-ben, Mozart halála után egy negyedszázaddal vetette papírra az utolsó lant szólóművet, amit ismerünk (Variációk Mozart Don Giovanni-jának Pezsgő áriájára). |